Programma's

2 Verkeer, vervoer en waterstaat

2. Verkeer, vervoer en waterstaat
(bedragen x € 1.000)

Jaarrekening 2020

Begroting Primitief 2021

Begroting na wijziging 2021

Realisatie 2021

Verschil 2021

Lasten

12.053

9.422

9.764

9.889

-125

Baten

1.037

687

859

1.000

141

Toevoeging reserves

146

0

0

0

0

Onttrekking reserves

104

213

712

151

-560

Resultaat

11.058

8.521

8.193

8.737

-544

Toelichting afwijkingen

Toelichting (bedragen x € 1.000)

Bedrag 

V/N

Lasten

Doorberekening loonkosten
Loonkosten rekenen we toe naar taakvelden binnen de begrotingsprogramma's. Door vacatures, verloop en verschuivingen wijken de werkelijke lasten af van de geraamde. lasten. De afwijkingen laten we in totaal zien per programma.

41

V

Doorberekening kapitaallasten
Kapitaallasten worden berekend naar de werkelijke boekwaarde per 1 januari. Als gevolg van het nog niet gereed komen van de investering kunnen werkelijke boekwaarden afwijken van de geraamde boekwaarden, waardoor ook de kapitaallasten afwijken.
De afwijkingen worden in totaliteit per programma weergegeven.

12

V

Eenmalige budgetten
Sommige eenmalige budgetten zijn niet geheel benut of nog niet afgerond. Meestal dekken we eenmalige budgetten uit reserves. Als het budget nog niet volledig is uitgegeven, dan is de onttrekking uit de reserve ook niet voor het volledige bedrag verwerkt. Wij stellen voor de budgetten (deels) over te hevelen volgens het overzicht eenmalige budgetten hieronder.

116

V

Verleggen Rembrandtlaan in verband met woningbouw
In 2021 is een doorstart gemaakt met Project Rembrandtlaan. Dit project heeft een sterke samenhang met het Provinciale Inpassingsplan (PIP) voor de N279 vanwege de aansluiting van de Rembrandtlaan op deze weg. Mede vanwege de vernietiging van het PIP is het niet mogelijk om de eerder gedeelde planning aan te houden. Werkzaamheden zijn gepland maar niet uitgevoerd. Zie ook baten onttrekking uit bestemmingsreserve Rembrandtlaan. Per saldo neutraal budgettair effect.

520

V

Beheer wegen, straten en pleinen
In 2021 hebben we extra kosten gemaakt voor het in kaart brengen van het weg areaal, het bestek groot onderhoud en markeringen. De kosten voor spoed operaties waren kleiner omdat er sinds 2020 meer onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd.

- 70

N

Openbare verlichting
De kosten van de eindafrekening 2019-2020 was hoger dan geraamd. Daardoor zijn in 2021 extra voorschotten in rekening gebracht door Enexis. Bij de eindafrekening in 2022 zal blijken wat de werkelijke kosten zijn.

- 457

N

Straatreiniging

De stortkosten waren hoger dan normaal wegens het groeizame weer en een toename van activiteiten in de woonomgeving als gevolg van Corona. Ook heeft de nieuwe werkwijze van verwerking van het veegvuil tot hoger lasten geleid.

-112

N

Overige afwijkingen, per saldo

60

V

Baten

Eenmalige budgetten
Voor toelichting zie onder lasten.

-94

N

Onttrekkingen reserves

Lagere onttrekking i.v.m. nog niet uitgegeven eenmalig budgetten

- 73

N

Hogere onttrekking i.v.m. hogere kapitaallasten

33

V

Lagere onttrekking i.v.m. nog niet gerealiseerde uitgaven Rembrtandtlaan

- 520

N

Toevoegingen reserves

V = Voordeel, N = Nadeel

Eenmalige budgetten

Voor het overhevelen van eenmalige budgetten zijn de volgende spelregels gehanteerd:
A.   Er is een beleidsinhoudelijke noodzaak om het geld te behouden voor uitvoering in 2022.
B.   Er zijn in 2022 geen middelen beschikbaar om deze uitgaven te dekken.
C.   De uitvoering in 2022 past binnen de planning van het werkatelier.

D.   Daadwerkelijke realisatie vindt uiterlijk plaats in 2022 dat wil zeggen overheveling kan 1 keer.
E.   Het over te hevelen budget bedraagt minimaal € 25.000.

De gepresenteerde cijfers zijn de lasten.

Over te hevelen eenmalige budgetten
(bedragen x € 1.000)

Besluit

Voldoet aan criteria

Geraamd

Werkelijk

Restant geraamd

Toelichting

A.

B.

C.

D.

E.

2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Opstellen kwaliteits- en beheersplan wegen

2017-2019

Ja

Ja

Ja

Nee

Ja

151

107

43

Dit budget is bedoeld voor het opstellen van integrale gebiedsbeheerplannen (IGBP). Door corona hebben de pilots integrale gebiedsbeheerplannen vertraging opgelopen. Naar verwachting wordt in het eerste kwartaal 2022 de evaluatie opgeleverd. Afhankelijk van de uitkomst van de pilots wordt besloten of dit verder wordt uitgezet.

Totalen

151

107

43

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2022 11:24:19 met de export van 05/19/2022 16:45:39