- Home
- Algemeen
- Overzicht
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Onze dienstverlening is klantvriendelijk, resultaatgericht, laagdrempelig, servicegericht en dichtbij.
- Wij laten een gecertificeerd bedrijf onderzoeken of de openbare websites waar gemeente Meierijstad verantwoordelijk voor is digitaal toegankelijk zijn.
- Op basis van het onderzoeksrapport streven wij er naar de betreffende websites digitaal toegankelijk te maken deels door eigen werkzaamheden en deels door werkzaamheden vanuit de leveranciers. De verklaringen Digitale Toegankelijkheid worden aangepast naar de juiste status op basis van de resultaten vanuit het onderzoeksrapport.
- Wij onderzoeken de omvang van de scope van het deelproject mobile apps om deze ook digitaal toegankelijk te krijgen. Ook voor mobile apps streven we naar digitale toegankelijk.
- We breiden de mogelijkheden van Mijn Meierijstad voor klanten uit om wijzigingen digitaal door te geven in het sociaal maatschappelijk domein.
- We blijven onze medewerkers trainen op klare taal. We benutten het lezerspanel en gaan verder met de QR-codes. We laten de ontvangers onze brieven actief lezen.
- Op 24 juni 2019 is de strategische denkgroep Raad van Verbeelding (RvV) geïnstalleerd. De RvV bestaat uit bij de streek en/of Meierijstad betrokken prominenten en verkent de kansen en ontwikkelmogelijkheden voor de periode 2020 – 2050 voor Meierijstad om te komen tot een strategische ontwikkelkoers voor deze periode. Wij vragen de Raad van Verbeelding om hun eindproduct ‘Meierijstad 2050’ op inspirerende wijze vorm te geven.
- In dit kader pakken we de volgende activiteiten op: • Het financieel ondersteunen van door inwoners van Meierijstad aangedragen nieuwe ideeën/plannen op gebied van sociale/technische innovatie en/of participatie. • Het verder benutten en ontwikkelen van de communicatielijnen die opgezet zijn in 2020, maar door coronaperiode vertraging hebben opgelopen. • Sturen op beweging onder inwoners van Meierijstad die, met ondersteuning van NIF, ideeën van de Kids verder willen uitvoeren en NIF meer op de kaart gaan zetten • Het verbreden van NIF junior: Kinderen inspireren volwassenen en zorgen ervoor dat ideeën worden opgepakt.
- We maken een jaarlijkse rapportage leefbaarheid met daarin een toelichting bij de stand van zaken op het thema leefbaarheid.
- Inwoners met ideeën of plannen voor een activiteit die de leefbaarheid in dorpen en kernen stimuleert ondersteunen wij met een bijdrage uit het leefbaarheidsbudget.
- Vooruitlopend op de realisatie van het ontwikkelpad Omnipark “De Brug” in Erp realiseren we in het kader van de regiodeal enkele concrete projecten als leefbaarheidsimpuls.
- Wij werken aan de verbreding en verdieping van de campagne. Wij rapporteren over de voortgang en de doorontwikkeling van het citymarketingbeleid.
- De ambtelijke organisatie toont ondernemerschap en eigenaarschap.
- Meierijstad verbindt haar 13 kernen en haar ambities aan netwerkrelaties van lokaal tot internationaal. We brengen in kaart welke kansrijke en toonaangevende evenementen, bijeenkomsten of gelegenheden er in 2021 zijn, binnen en buiten Meierijstad (jaarprogramma). Op basis van het jaaroverzicht/programma nodigen we de juiste relaties uit op een vooraf afgewogen moment. We brengen ons netwerk in kaart. Wij initiëren of stimuleren jaarlijks 1 of 2 aansprekende evenementen die een bijdrage leveren aan onze ambities of ons kansen bieden ons netwerk te verstevigen (de Meierijstadtafel). Om aan het gevoel van verbondenheid te werken faciliteert de gemeente Meierijstad initiatieven die bijdragen aan de verbinding van onze dertien kernen.
- De landschapstriënnale vindt plaats in april 2021. We werken samen met 3 waterschappen en lokale partners het thema “Brabantse Beekdalen” uit. Onderdeel hiervan is de realisatie van het Waadpad, een beleefkunstwerk met een educatief karakter, dat zich richt op bewustwording van kinderen en jeugd met betrekking tot de waarde van water.
- We onderzoeken de mogelijkheden voor verdere uitbreiding van het (online) trainingsaanbod voor onze medewerkers. In 2020 hebben we een goede aanzet gemaakt met het ontwikkelen en stimuleren van zelforganisatie. In 2021 pakken we binnen alle werkateliers hierop door met diverse workshops en trainingen.
- We geven in 2021 verder vorm aan het traject "Participeren en leren". Dit gebeurt op de onderdelen Cultuur maken, Versterken van wat er is en het onderdeel Samen leren. Het adviesrapport van Berenschot in samenwerking met Erasmus Universiteit heeft lessen en adviezen opgeleverd om participatie in Meierijstad nog meer te ontwikkelen en waar nodig te verbeteren. Op basis van deze adviezen ontwikkelen we onder meer een leerprogramma voor de organisatie, een helder proces voor inwonersinitiatieven, en verstevigen en verbreden we de (interne) communicatie.
- We geven samen met de raad en griffie vervolg aan de pilot participatie-startgesprekken met de raad.
- We zorgen voor optimaal vastgoedbeheer en maken slimme combinaties tussen behoefte aan ruimte en leegstand van onze gebouwen.
- We toetsen onze vastgoedportefeuille op diverse prestatievelden door middel van de Balanced Score Card-methode. De gebouwen worden getoetst op: publiek doel (beleidsdoel), kansen en ontwikkelingen (toekomstperspectief), maatschappelijk en financieel rendement, bezettingsgraad en klanttevredenheid, technische staat in combinatie met duurzaamheid. Op basis van deze toetsing wordt er per gebouw een advies opgesteld.
- In 2021 wordt er ingezet op de doorontwikkeling van operationele vastgoedbeheerder en controller naar analist met het uiteindelijke doel strategisch vastgoedbeheerder.
- Voor het optimaliseren van de bezettingsgraad per openbaar gebouw wordt "De Makelaarsfunctie" ingericht. “De Makelaarsfunctie” is een website waar vraag naar en aanbod van maatschappelijk vastgoed bij elkaar worden gebracht.
- In het kader van CO2-neutraliteit/reductie (2030) wordt een routekaart en routeplanner opgesteld voor het jaarlijks (additioneel) verduurzamen van een aantal gebouwen. In 2021 wordt nader onderzocht hoe hieraan uitvoering kan worden gegeven op een financieel haalbare wijze.
- Als uitvloeisel van het uitvoeringsprogramma Toegankelijkheid werken we aan de noodzakelijke aanpassingen om de toegankelijkheid van gemeentelijke openbare gebouwen te verbeteren. Wij maken een start met de uitvoering van grotere noodzakelijke aanpassingen.
- We willen de gemiddelde belastingdruk zo min mogelijk laten toenemen. Belastingen worden wel trendmatig aangepast (CBS indexering).
- Onze dienstverlening is klantvriendelijk, resultaatgericht, laagdrempelig, servicegericht en dichtbij.
- Wat heeft het gekost?
- Ontwikkelambities
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Een veilige leefomgeving, in het bijzonder voor gebieden met een meer dan gemiddeld risicoprofiel voor criminaliteit.
- Wij maken In 2021 wijkverbeterplannen in samenspraak met direct betrokken partijen, waaronder ook inwoners. We onderzoeken of de uitkomsten uit de leefbaarheids- en veiligheidsmonitor meegenomen kunnen worden in de uitvoering dan wel in nieuw beleid.
- We gaan met onze partners zoals politie, Boa’s, Veiligheidsregio Brabant-Noord en de Omgevingsdienst Brabant-Noord afspraken maken over intensievere samenwerking en integrale handhaving.
- Op 1 januari 2020 is de Wet Verplichte Geestelijke Gezondheid Zorg van kracht. In de 2e helft van 2020 vindt een evaluatie plaats van de uitvoering van de WVGGZ en de Wet Zorg en Dwang. Hieruit volgt hoe de uitvoering in 2021 en 2022 wordt voortgezet.
- In het vierde kwartaal 2020 is de casusregie binnen zorg en veiligheid versterkt, waardoor we in 2021 een stevige regiefunctie kunnen vervullen op de multidisciplinaire complexe casuïstiek.
- We implementeren het AVE model (Aanpak Voorkoming Escalatie). Nazorg voor ex-gedetineerden krijgt hierin een plek.
- Het vergroten van de nabijheid, herkenbaarheid en aanspreekbaarheid van de politie, evenals de gemeentelijke toezichthouders.
- Prioriteit voor aanpak huiselijk geweld alsmede voor ondermijnende criminaliteit in het bijzonder drugs gerelateerd.
- Een veilige leefomgeving, in het bijzonder voor gebieden met een meer dan gemiddeld risicoprofiel voor criminaliteit.
- Wat heeft het gekost?
- Ontwikkelambities
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We willen een goede bereikbaarheid van kernen, wijken en bedrijventerreinen.
- Voor de snelfietsroute doorlopen we bestemmingsplanprocedures, maken we de bestekken voor de plannen en starten we de aanbestedingen.
- We stellen de concept duurzame mobiliteitsvisie (op basis van de bouwstenen uit 2020) op en leggen deze voor inspraak voor. De uiteindelijke visie wordt aan de gemeenteraad aangeboden ter vaststelling.
- De projecten uit het "uitvoeringsprogramma mobiliteit 2020" bereiden we verder voor en voeren we uit. Het gaat bijvoorbeeld om de projecten herinrichting "De Langedonk", 30 km-zone De Donken, 30 km-zone De Laren, verbeteren fietsroute Gazellepad en (samen met de provincie) verbeteren verkeersveiligheid N622-De Horstjens.
- Ook in 2021 treffen we maatregelen ter verbetering de verkeersveiligheid, leefbaarheid en multimodale bereikbaarheid. Eén van de hulpmiddelen bij het bepalen van de maatregelen is de risico gestuurde analyse verkeersveiligheid. Een inhoudelijk voorstel voor de projecten van het uitvoeringsprogramma 2021 leggen wij in de eerste helft van 2021 aan u voor.
- We gaan verder met de uitvoering van de MER studie en komen met een raadsvoorstel over de nieuwe verbindingsweg tussen de N279 afslag Keldonk en de bedrijventerreinen in Veghel-zuidwest (MER studie).
- We werken het project regionale mobiliteitshubs verder uit indien de provincie in het najaar 2020 besluit dat Veghel een van de uit te werken locaties wordt waar mogelijk een hub gerealiseerd kan worden.
- We werken de route A50 Veghel – Eindhoven verder uit als deze route gekozen wordt in de tweede helft van 2020. Er wordt een keuze gemaakt uit drie pilotroutes.
- In aanvulling op de opwaardering van deze N279 Veghel-Astenweg, geven we samen met de Provincie een kwaliteitsimpuls aan de dorpsentree van Keldonk. We investeren in het tracégedeelte ter hoogte van Veghel voor: de uitwerking van gelijkvloerse kruisingen, de bereikbaarheid van de aanliggende bedrijven, de uitwerking van de geluidsbescherming en inpassingsmaatregelen ten behoeve van de woonwijken Veghel-Zuid en de Leest.
- Het onderzoek naar de behoefte aan voorzieningen op de evenementenlocaties werken we uit in een plan van aanpak en leggen dit ter besluitvorming voor aan het bestuur. We hebben hierbij de intentie om in elke kern minimaal een locatie met de benodigde voorzieningen in te richten waarbij de afweging wordt gemaakt dat de omvang van de voorziening in relatie moet staan tot het gebruik. Hiervoor stellen we een toetsingskader op.
- We willen de verkeersveiligheid binnen bebouwde kom en in het buitengebied verbeteren.
- We ondersteunen mensgerichte maatregelen verkeersveiligheid zoals de activiteiten van basisscholen met het Brabants Verkeersveiligheid Label, verkeerseducatie in de kinderopvang, Totally Traffic in het voortgezet onderwijs en cursussen van de Seniorenraad Meierijstad.
- De schetsontwerpen voor het verbeteren van de veiligheid van 10 rotondes in de kern Sint-Oedenrode werken we uit in definitieve ontwerpen. Daarnaast wordt een bestek voorbereid en worden de aanbestedingen in de markt gezet
- We willen dat de openbare ruimten aangenaam, schoon, goed onderhouden en veilig zijn, met voldoende groen, waarbij de winkelcentra/publieksruimtes extra uitstraling krijgen.
- Wij geven uitvoering aan het plan van aanpak voor de vervanging van een aantal bruggen of onderdelen daarvan.
- We geven uitvoering aan het plan van aanpak voor het vervangen van wegvakken.
- In 2021 zetten we het programma openbare verlichting voort dat in 2019 is gestart voor het vervangen van lichtmasten. Het doel hiervan is het inhalen van een achterstand en het bereiken van een situatie waarin, in de periode tot en met 2030 een reductie van het energieverbruik wordt bereikt van ruim 50% en ook de onderhoudskosten aanzienlijk worden verlaagd.
- We stellen de integrale gebiedsbeheerplannen (IGBP) op.
- We voeren de renovatieprojecten 2021 uit die in de meerjarenplanning zijn opgenomen.
- We vervangen in 2021 drie verkeersregelinstallaties (VRI) aan de Rembrandtlaan door slimme installaties, waarmee we beter kunnen inspelen op het aanbod van het (toekomstige) verkeer.
- We streven naar versterking van goederenvervoer over water.
- We willen een goede bereikbaarheid van kernen, wijken en bedrijventerreinen.
- Wat heeft het gekost?
- Ontwikkelambities
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We bieden ruimte voor de ontwikkeling van bestaande bedrijven, het aantrekken van nieuwe bedrijven en faciliteren innovatie binnen het bedrijfsleven.
- De ruimtelijk economische verduurzaming krijgt sturing door de kaderstelling in de gemeentelijke Omgevingsvisie. De sociaaleconomische verduurzaming wordt beleidsmatig uitgewerkt via ondernemerschapsontwikkeling en arbeidsmarktzaken, vanuit de sociaaleconomische visie en ingegeven door de effecten van de coronamaatregelen.
- Kaderstelling voor een innovatieaanpak komt via de sociaaleconomische visie aan de orde.
- We zetten het programma van StartersNetwerk Meierijstad voort in 2021. Ook in 2021 wordt een uitgebreid programma van bijeenkomsten aangeboden aan onze startende ondernemers. De coaching van starters door het gevestigd bedrijfsleven wordt verder uitgerold. Daarnaast zijn verdere professionalisering en verduurzaming van de startersondersteuning aandachtspunten.
- Prioriteit heeft de uitwerking van kansrijke maatregelen voor parkontwikkeling zoals deze uit de bedrijventerreinvisie volgen.
- Meierijstad wil economisch sterke en aantrekkelijke winkelcentra met respect voor de eigen identiteit van de verschillende kernen.
- Meierijstad is een stevig merk dat iedereen omarmt. Samen met het bedrijfsleven én partijen op het terrein van cultuur/toerisme/recreatie zoals Platform Ondernemend Meierijstad, AgriFood Capital, Visit Brabant, ZLTO en Recron werken we aan de kwaliteiten en de naamsbekendheid van Meierijstad en de diverse kernen.
- De verdere ontwikkeling van de stichting Samen tegen Voedselverspilling (STV) vindt in Meierijstad plaats. De inzet komt veel meer te liggen op initiatieven die een regionaal, maar vooral een (inter)nationaal effect hebben. In de Regiodeal voor Noordoost Brabant is voedselverspilling als een sleutelproject (Circular Food Center) aangemerkt. Hierdoor en door de werking van de Regiodeal zelf, liggen er veel meer kansen voor verbreding en verdieping van initiatieven om voedselverspilling terug te dringen, die voor zowel het bedrijfsleven als de consument interessant zijn. Denk aan voedselkwaliteit (vers/logistiek), -houdbaarheid (verpakkingen) en hoeveelheid (over). STV als (inter)nationaal centrum is een toegangspoort voor relevante kennis en netwerken, en biedt directe ondersteuning bij het opwerken van initiatieven.
- De gemeentelijke Omgevingsvisie gaat sturing geven aan de ruimtelijke duurzaamheid van bedrijfsvestigingen op nieuwe bedrijfsterreinen. Een aanpak op energieduurzaamheid voor individuele bedrijven is geborgd via de Energieke Regio Ondernemend Meierijstad. Voor een betere arbeidsmarkt start een project voor nauwere afstemming van de vraag bij bedrijven op het aanbod van talenten.
- De samenwerking binnen Vijf Sterren Logistiek wordt volgens afspraak in 2021 voortgezet. In 2021 vindt een evaluatie plaatst waarna we over voortzetting van deelname aan het samenwerkverband besluiten.
- We stellen ons op als partner van het bedrijfsleven. We stellen hoge eisen aan de dienstverlening aan bedrijven. Met het bedrijfsleven worden plannen ontwikkeld en uitgevoerd.
- We bieden ruimte voor de ontwikkeling van bestaande bedrijven, het aantrekken van nieuwe bedrijven en faciliteren innovatie binnen het bedrijfsleven.
- Wat heeft het gekost?
- Ontwikkelambities
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We willen in elke kern basisonderwijs behouden.
- Uitgangspunt is een multifunctionele accommodatie met als basis een integraal onderwijs huisvestingsplan.
- We leggen de raad het IHP 2021-2036 ter vaststelling voor.
- Het IHP 2021- 2036 werken we uit in een uitvoeringsprogramma 2021. In dit programma zijn de onderwijshuisvestingsvoorzieningen opgenomen, die in 2021 voor bekostiging door de gemeente in aanmerking komen.
- We leveren de vervangende nieuwbouw van basisschool "Sint Antonius van Padua" te Nijnsel op. Datzelfde geldt voor de renovatie/vervangende nieuwbouw/uitbreiding van "de Uilenbrink" te Veghel.
- We starten met de voorbereiding van de renovatie of vervangende nieuwbouw van zowel basisschool "de Empel" te Erp als ook van basisschool "Antonius" te Keldonk en vervangende nieuwbouw basisschool “de Bunders”. Daarnaast starten we met de realisatie van de vervangende nieuwbouw van basisschool "Petrus & Paulus" te Eerde. Deze wordt in en naast de kerk in Eerde gerealiseerd.
- We starten met de voorbereidingen voor een aanbesteding gereed bouwplan voor MFA de Groene Long. – plusvariant. De MFA – plusvariant biedt naast twee scholen onder 1 dak ook een mogelijkheid voor de vestiging van een kinderdagverblijf, sportvoorziening en een wijkfunctie.
- Onderwijsbeleid
- Met ingang van 2019 werken de drie O’s (onderwijs/ondernemers/overheid) samen in een projectstructuur, om de aandachtsgebieden onderwijs-economie-arbeidsmarkt aan elkaar te koppelen. Wij faciliteren de uitvoering van projecten die door de stuurgroep in gang worden gezet. Wij monitoren de uitvoering van het project Sterk techniekonderwijs in Meierijstad. Wij faciliteren VMBO on stage en Road2University.
- We ondersteunen innovatie in het onderwijs door het beschikbaar stellen van incidentele subsidies voor innovatieve initiatieven.
- We onderzoeken samen met onderwijs en jeugdhulp aanbieders mogelijkheden er zijn in het bieden van jeugdhulp op school. Het doel is verbinding te maken tussen de hulp die de jeugdigen thuis en op school ontvangen.
- Samen met onderwijs, samenwerkingsverband en jeugdhulpaanbieders geven we invulling aan een specialistische voorziening in Meierijstad zodat speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs geïntegreerd en samenhangend aangeboden worden en we uitgaan van de ondersteuningsbehoefte van de leerling.
- We geven uitvoering aan de acties die zijn opgenomen in de Lokaal Educatieve Agenda (looptijd 2020-2023). Deze acties zijn op het gebied van onderwijsachterstanden, aansluiting onderwijs-jeugdhulp en onderwijs-arbeidsmarkt.
- Samen met het PO/VO en lokale partners werken we aan de acties van het taalonderzoek. Ook investeren we in het opzetten van een netwerk van ervaringsdeskundigen/ taalambassadeurs om de doelgroep NT1 (Nederlands als 1e taal) beter te bereiken. In 2019/2020 zijn we in de regio Noordoost Brabant gestart met het opzetten van een monitoring, waarmee de impact van de leertrajecten voor volwassenen in kaart wordt gebracht (zowel formeel als non-formeel trajecten). Deze zal de komende tijd doorontwikkeld worden.
- Wat heeft het gekost?
- Ontwikkelambities
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Een breed sportaanbod dat toegankelijk is voor iedereen.
- Ook in 2021 is Sjors Sportief beschikbaar voor alle kernen van Meierijstad.
- In samenwerking met GGD werken we het veilig sportklimaat verder uit en ondersteunen wij verenigingen bij het opzetten van een uitvoeringsplan.
- De buurtsportcoaches zetten in samenwerking met vrijwilligers en verenigingen sport- en beweegprojecten op.
- Het nieuwe zwembad de Neul wordt in gebruik genomen en we starten met de bouw van zwembad de Beemd.
- Een passend aanbod van binnensport - en buitensportaccommodaties.
- We stellen een meerjarig onderhoudsplan (MJOP) voor de sportaccommodaties op.
- We ondersteunen verenigingen die duurzaam en energiebesparend willen investeren in hun accommodatie door middel van een revolverende investeringsbijdrage.
- In 2021 wordt het centrum voor aangepast sporten in gebruik genomen. In samenwerking met de PSV Foundation bieden we diverse activiteiten voor mensen met een beperking aan.
- We leggen een kunstgrasveld aan op sportpark Spoorzicht in Mariaheide.
- Er is een cultureel aanbod dat bijdraagt aan persoonlijke ontwikkeling, creativiteit en identiteit van mensen en kernen. We steunen en faciliteren culturele voorzieningen en activiteiten.
- De locatie Veghel van Bibliotheek Meierijstad (NOBB) wordt in 2021 gerenoveerd. Daarnaast wordt het gebouw duurzaam aangepast in het kader van de duurzaamheidsvisie van de gemeente. De bibliotheek past zelf de inrichting aan.
- De Rijksoverheid wil dat cultuureducatie een vast onderdeel wordt in het onderwijs en stelt hier geld beschikbaar via de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit. Wij faciliteren de uitvoering hiervan.
- De harmonisatie van de subsidies en de ‘Nadere regels subsidiëring activiteiten kunst en cultuur 2019-2022 Meierijstad’ vragen om een herijking voor de periode daarna. In 2021 wordt een kunst- en cultuurnota opgesteld. Dit is de juridische basis voor de subsidiebedragen voor de verenigingen na 2022.
- In het kader van de harmonisatie van het vastgoedbeleid van de gemeente Meierijstad wordt het groot en klein onderhoud van Cultureel Centrum Mariëndael (gebouw en technische installaties) in 2021 overgenomen door de gemeente.
- Wij maken kunst maximaal toegankelijk en zichtbaar voor een breed publiek.
- De gemeentelijke kunstcollectie met depotfunctie wordt ontsloten in het oude gedeelte van het voormalige gemeentehuis van Schijndel.
- In 2021 wordt een gedeelte van de huidige inventaris (verlichting, gordijnen, ophangsystemen) van Museum Jan Heestershuis vervangen. Voor de realisatie wordt een link gelegd met de herbestemming van het gemeentehuis van Schijndel (Wenkend Perspectief).
- In 2021 wordt gestreefd op een aantal locaties nieuwe kunst in de openbare ruimte, in de vorm van kunsttoepassingen, te realiseren. Kunststichting Meierijstad is hierbij nauw betrokken.
- In 2021 wordt een website en app gerealiseerd over de beeldende kunst in de openbare ruimte van Meierijstad.
- Wij ondersteunen een lokale omroep met kwalitatief goede en aantrekkelijke programma’s.
- Een samenhangend beleid toerisme en recreatie dat aansluit bij de ontwikkelingen binnen Het Groene Woud, Dommelvallei en De Maashorst.
- Samen met onze stakeholders ontwikkelen we een Meierijstadbrede website gericht op citymarketing in de breedste zin van het woord en voor het promoten van toeristisch-recreatieve activiteiten en evenementen, zoals de evenementenkalender. Het ontwikkelen van een operationeel marketingplan met een goede marketing- en communicatiestrategie, actieplan en activatiecampagne maakt hier onderdeel van uit.
- Met de duidelijkheid over onze rol in het beheer van de voormalig vuilstort Vlagheide, is er een basis voor het formuleren van de uitgangspunten voor de recreatieve ontwikkeling.
- We maken een plan van aanpak voor de uitvoering van het, door studenten van de toeristische opleiding Breda University of Applied Science (BUas), uitgewerkte plan voor een wandelroute langs Duits Lijntje.
- Door de Corona-crisis is de landschapstriënnale uitgesteld naar 2021. Rond het thema 'Brabantse beekdalen' worden activiteiten en evenementen ontplooid, in samenwerking met 3 waterschappen en lokale partners. Daarnaast beginnen we met de voorbereiding van de viering van 200 jaar Zuid-Willemsvaart in 2022.
- We voeren een inventarisatie onderzoek uit naar de huidige informatiepanelen met als doel uniformiteit en gewenste kwaliteit ervan te realiseren.
- Een breed sportaanbod dat toegankelijk is voor iedereen.
- Wat heeft het gekost?
- Ontwikkelambities
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- De gemeente wil kwaliteit van dienstverlening in het sociaal domein.
- We blijven verbindingen leggen met andere beleidsterreinen waaronder sport, kunst en cultuur en versterken dit. We faciliteren en ondersteunen inloopvoorzieningen en daginvulling en ontwikkelen een toekomstgerichte visie hierop op basis van trends, ontwikkelingen en behoeften.
- We zetten in op het stimuleren van een gezonde leefstijl. Dat doen we onder andere door in 2021 een nieuw gezondheidsbeleid voor te bereiden, geldend vanaf 2022.
- We spelen in op de veranderende omstandigheden als gevolg van Corona. We organiseren, stimuleren en faciliteren samenwerking in Meierijstad. Dit doen we onder andere door netwerkbijeenkomsten te organiseren passend bij de nieuwe samenleving. De veranderende omstandigheden nemen we ook mee in de samenwerking met onze partners. Gezamenlijk zorgen we voor passende ondersteuning voor onze inwoners.
- In 2021 wordt het gekozen scenario (ambitieniveau) van Leefgoed verder uitgewerkt en wordt de gemeenteraad periodiek over de voortgang geïnformeerd. We werken in 2021 verder aan de innovatieve samenwerking tussen de Leefgoedpartners. Tevens onderzoeken we de kansen en de verbinding met de andere kernen in Meierijstad.
- In 2021 komen de werkzaamheden op het gebied van de Wet Inburgering terug naar de gemeente. De gemeente krijgt meer regie en meer ruimte om inburgering integraal en op maat aan te bieden. Wij kiezen voor een parallelle en integrale aanpak waarbij zowel huisvesting, taal & inburgering, maatschappelijke participatie, onderwijs, werk, inkomen en ondernemerschap en welzijn en gezondheid centraal staan.
- Voor het sociaal domein heeft Meierijstad diverse inkooprelaties. In 2021 worden de voorbereidingen getroffen voor nieuwe (regionale) inkoop Jeugd en WMO begeleiding, dagbesteding, beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Deze nieuwe contracten gaan in per 2022. De contracten voor huishoudelijke verzorging worden met een jaar verlengd (2022).
- In Meierijstad is zorg, begeleiding en ondersteuning van hoge kwaliteit. Dit alles is naar tevredenheid van de inwoners die hiervan afhankelijk zijn. Mantelzorg en vrijwilligerswerk wordt gewaardeerd, gestimuleerd en ondersteund.
- We betrekken Stichting Toegankelijk Meierijstad (STM) bij de programmalijn inclusie.
- Door het coronavirus is de doorontwikkeling van beide SW bedrijven vertraagd. Deze intensieve trajecten worden nu weer gestart, waarbij de dienstverlening vanuit IBN en WSD in de samenwerking met gemeenten in een nieuw perspectief is komen te staan aangezien de arbeidsmarkt door de coronacrisis is veranderd; er is een extra instroom van bijstandsgerechtigden vanuit de TOZO regeling en er is een sterke toename van jongeren in de bijstand. Er vindt een 'herijking' plaats en eventueel een bijstelling in de uitgangspunten van de dienstverlening.
- Bewustwording rondom inclusie is een blijvend aandachtspunt. In de programmalijn inclusie zijn acties opgenomen om, zowel intern als extern, de bewustwording rondom inclusie en toegankelijkheid te vergroten. Bijvoorbeeld de bewustwording over de toegankelijkheid van gebouwen, van activiteiten of van digitale voorzieningen. In de programmalijn is naast aandacht voor lichamelijke en verstandelijke beperkingen ook aandacht voor andere belemmeringen die mensen kunnen beperken om deel te nemen aan de samenleving.
- We bepalen de contouren en nieuwe speerpunten van de lokale inclusie agenda.
- De interventies en/ maatregelen die zijn opgesteld in het vrijwilligersbeleid worden uitgevoerd.
- Voor de jeugd zijn in Meierijstad voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de groei naar volwassenheid door onder andere onderwijs, welzijn en vrije tijdsbesteding
- De gemeente wil kwaliteit van dienstverlening in het sociaal domein.
- Wat heeft het gekost?
- Ontwikkelambities
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We stimuleren gezond gedrag en zorgen voor een gezonde leer- en leefomgeving. We zetten in op preventie van onder andere alcohol- en drugsgebruik.
- In 2021 blijven we inzetten op het stimuleren van een gezonde leefstijl en het verkleinen van gezondheidsverschillen. Wegens Corona is de relatie tussen gezondheid, milieu, lucht en fysieke leefomgeving nog belangrijker geworden. Daar focussen we ons meer op door problemen en vraagstukken nog meer integraal aan te pakken.
- In 2021 is de sociale kaart operationeel we werken deze wekelijks bij door nieuwe vragen en antwoorden vanuit inwoners en professionals.
- We bereiden een nieuw gezondheidsbeleid 2022-2025 voor met nieuwe ambities waaronder het verkleinen van gezondheidsverschillen.
- Wateroverlast en verdroging gaan we tegen door waterberging en ontkoppeling van riolering.
- Via Operatie Steenbreek stimuleren we onze inwoners actief om duurzaam om te gaan met hemelwater. We organiseren verschillende acties en communiceren over de positieve effecten van meer groen en ontstening van tuinen, en waarom je het regenwater gewoon in je tuin zou moeten laten infiltreren.
- We onderzoeken of er draagvlak is voor een hemelwaterverordening waarbij de basis is gelegd samen met de gemeente Bernheze en Uden
- In het kader van Operatie Steenbreek organiseren we de bewustwording op het gebied van watergebruik.
- Samen met de waterschappen Aa en Maas en De Dommel werken we aan verschillende projecten binnen de noemers 'Ruimte voor de Aa' en 'Dommelvallei'. We geven samen met Waterschap Aa en Maas uitvoering aan de verkennende visie 'De kracht van het Aa-dal'. Dit doen we door verdere stappen te zetten binnen het project Waterbuffer Erp en het onderzoeken van de mogelijkheden van het traject Veghel-centrum tot Aa-broeken. Binnen de Dommelvallei ligt de nadruk op het project Droge Voeten: in 2021 doorlopen we daarvoor de noodzakelijke procedures zodat we in 2022 kunnen starten met de uitvoering.
- We formuleren een ambitieuze doelstelling op het gebied van circulaire economie: hergebruik van grondstof en afvalscheiding. We stimuleren en belonen afvalscheiding.
- Voor het behalen van betere scheiding van het grof restafval optimaliseren we de milieustraten in samenwerking met de kringloopwinkels. In dit omslagproces nemen we de kans voor inzet van SW-arbeidsplaatsen en dagbesteding ook mee. Dit transitietraject op het gebied van grondstoffen én sociaal domein is in 2019/2020 ingezet met de pilot textielinzameling. In 2021 zetten we het transitietraject verder in op het gebied van de spullenstroom (grof vuil).
- We communiceren richting de burger op het gezamenlijk belang van het goed scheiden van afval. Dat is in het belang van het halen van de afvaldoelstelling (VANG) die Meierijstad heeft. We laten de inwoners zien dat beter scheiden loont; voor het milieu, maar ook in diens portemonnee.
- We gaan inhoudelijk aan de slag met duurzaamheid, in verschillende rollen.
- We stimuleren gezond gedrag en zorgen voor een gezonde leer- en leefomgeving. We zetten in op preventie van onder andere alcohol- en drugsgebruik.
- Wat heeft het gekost?
- Ontwikkelambities
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Meierijstad is een aantrekkelijke gemeente met een balans tussen wonen, landbouw, volksgezondheid, dierenwelzijn, natuur, milieu en recreatie. Een uitnodigend ruimtelijk beleid waarbij de eigenaar verantwoordelijk is voor de ruimtelijke kwaliteit binnen de door gemeente gestelde kaders.
- In 2021 gaan we verder met het voorbereiden van de andere manier van werken die bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet nodig is. Daarvoor volgen medewerkers opleidingen en trainingen, zowel op inhoud als op houding en gedrag. We maken nieuwe werkprocessen, voor zowel eenvoudige als complexe initiatieven, om tot versnelling en vereenvoudiging te komen. We blijven ervaring opdoen met de omgevingstafel en het voeren van de omgevingsdialoog.
- Wij stellen de omgevingsvisie de juridische tussenproducten, de verordening fysieke leefomgeving Meierijstad (VFL-Meierijstad) en het paraplu-bestemmingsplan laaghangend fruit.
- We bereiden de digitale informatievoorziening verder voor die bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet nodig is. Dit heeft betrekking op werkprocessen, regels die van de Rijksoverheid overkomen (bruidsschat) en het omgevingsplan. We sluiten aan op het landelijk Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
- We werken samen met de Taskforce verder aan de actiepunten uit de ‘Visie herstructurering centrum Veghel’. Voor de doorwerking van de centrum- en detailhandelsvisies bereiden we het onderdeel van het bestemmingsplan ‘laaghangend fruit’ uit.
- Het programma versterking van de robuuste groenblauwe structuren is, samen met het Waterschap Aa en Maas, bij de regio Noordoost Brabant ingediend voor de regiodeal. In 2021 werken we de afzonderlijke (deel)projecten verder uit en/of voeren deze uit.
- Gemeente Meierijstad is aangesloten bij de Stimuleringsregeling Landschap (STILA). Dit is de opvolger van de het Stimuleringskader Groen Blauwe Diensten (STIKA). De Stimuleringsregeling Landschap is een regeling van provincie, gemeenten en waterschappen in Brabant om landschapsbeheer door particuliere grondeigenaren in het buitengebied te stimuleren. Wij geven een kwaliteitsimpuls aan een duurzame ontwikkeling (biodiversiteit, toegankelijkheid, cultuurhistorische waarde et cetera) van het platteland door bij te dragen aan de regeling.
- Meierijstad voert een situationeel grondbeleid
- Meierijstad neemt de behoefte van de woningzoekenden als uitgangspunt bij het formuleren van de woonvisie. Meierijstad maakt het mogelijk dat gebouwd kan worden in alle kernen.
- We informeren de raad 2 keer per jaar over de voortgang uitvoering woonbeleid.
- We bespreken de ontwikkelingen en voortgang van de uitvoering van de woonvisie met stakeholders.
- Woningcorporaties zijn strategische partners bij de realisatie van het volkshuisvestelijke deel van de Woonvisie. De samenwerking is constructief en versterken we door de prestatieafspraken meer te richten op de gewenste productie en gewenste maatschappelijke effecten op de terreinen beschikbaarheid, betaalbaarheid, bijzondere doelgroepen, leefbaarheid en duurzaamheid.
- We zetten verder in op actieve deelname aan de regionale samenwerking conform het Regionaal Perspectief Wonen 2021 zoals dat eind 2020 is vastgesteld. Naar verwachting gaan we door met de regionale afstemming van woningbouwplannen en samenwerking rondom bijzondere doelgroepen (zoals arbeidsmigranten en woonwagenbewoners) en het stimuleren van vernieuwende woonvormen en sociale huur.
- We voeren het Plan van Aanpak Woningbouwversnelling uit en ontwikkelen nieuwe instrumenten die de regie op de woningbouw verbeteren. Deze instrumenten zijn met name gericht op het beschikbaar krijgen en houden van woningen in de goedkope en middeldure prijs categorieën. Verder voeren we nieuwe instrumenten als woningsplitsing en de doelgroepenverordening uit.
- Samen met corporaties, zorgorganisaties en marktpartijen stimuleren we het “langer thuis wonen”. Instrumenten als mantelzorgwoningen en woningsplitsing zetten we ruimer in. In nieuwbouw en transformatie stimuleren we de realisatie van seniorengeschikte woonvormen, zoals geclusterde woonvormen voor senioren (vormen tussen zelfstandig thuis en verpleeghuis).
- We voeren de beleidsnotitie Huisvesting arbeidsmigranten in Meierijstad uit. We gaan verder met het faciliteren van huisvestingsinitiatieven die passen binnen het beleidskader. Alsmede het houden van toezicht en het optreden tegen situaties die in strijd zijn met de regelgeving.
- Vanaf 2018 is een nieuwe landelijk Beleidskader voor gemeentelijk woonwagen- en standplaatsenbeleid van kracht. In 2020 is het regionaal handelingsperspectief Woonwagenbeleid opgesteld. In 2021 vertalen we dit in lokaal beleid.
- We voeren het actieplan vernieuwende woonvormen en zelfbouw uit. Naast seniorenwoningen gaat het om geclusterde woonvormen voor begeleid wonen, meergeneratie-wonen, collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO), klein wonen (onder andere tiny houses, gesplitste woningen) en tijdelijke woningen (flexwonen).
- Onderdeel van de Woonvisie en de woningbouwversnelling is ook de gebiedsgerichte sturing op kwaliteit. We verbinden de woningbouwprogrammering voor nieuwbouw en herontwikkeling per kern aan gebiedsgerichte initiatieven. Aansluitend op de bestaande gebiedsgerichte werkwijze en op instrumenten als de leefbaarheidsmonitor. Extra aandacht is er voor de vitaliteit van kleine kernen en de spreiding van kwetsbare doelgroepen ter voorkoming van een verdere tweedeling in de samenleving.
- Meierijstad wil monumenten en cultureel erfgoed behouden en herstellen.
- De wijken en dorpen binnen Meierijstad zijn een aantrekkelijke vestigingsplaats.
- Meierijstad is een aantrekkelijke gemeente met een balans tussen wonen, landbouw, volksgezondheid, dierenwelzijn, natuur, milieu en recreatie. Een uitnodigend ruimtelijk beleid waarbij de eigenaar verantwoordelijk is voor de ruimtelijke kwaliteit binnen de door gemeente gestelde kaders.
- Wat heeft het gekost?
- Ontwikkelambities
- Verbonden partijen
- Financiën
- Sitemap