4. Onderwijs | Jaarrekening 2020 | Begroting Primitief 2021 | Begroting na wijziging 2021 | Realisatie 2021 | Verschil 2021 |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 9.982 | 9.186 | 11.925 | 9.361 | 2.563 |
Baten | 1.902 | 1.466 | 3.956 | 2.325 | -1.631 |
Saldo van baten en lasten | 8.081 | 7.721 | 7.969 | 7.037 | 932 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 3.214 | 863 | 1.441 | 550 | -891 |
Resultaat | 4.867 | 6.858 | 6.528 | 6.487 | 40 |
Toelichting afwijkingen
Toelichting (bedragen x € 1.000) | Bedrag | V/N |
---|---|---|
Lasten | ||
Doorberekening loonkosten | - 14 | N |
Doorberekening kapitaallasten | V | |
Eenmalige budgetten | 2.036 | V |
Huisvesting Bijzonder Basisonderwijs | -56 | N |
Stelpost afboeken boekwaarden onderwijshuisvesting | 473 | V |
Onderwijshuisvesting voortgezet onderwijs Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs | 133 | V |
Peuteropvang | 88 | V |
Leerlingenvervoer | - 51 | N |
Lokaal onderwijs(achterstanden)beleid Zie toelichting baten kant (budgettair neutraal) | -128 | N |
Overige afwijkingen, per saldo | - 7 | N |
Baten | ||
Eenmalige budgetten | - 1.767 | N |
Lokaal onderwijs (achterstanden) beleid | 128 | V |
Laaggeletterdheid | 96 | V |
Totaal gerealiseerd resultaat baten en lasten | 932 | V |
Onttrekkingen reserves | ||
Lagere kapitaallasten i.v.m. nog niet uitgegeven eenmalige budgetten | - 234 | N |
Hogere onttrekking i.v.m. hogere kapitaallasten | 4 | V |
Lagere onttrekking i.v.m. nog niet uitgegeven lasten onderwijshuisvesting voortgezet onderwijs | - 157 | N |
Lagere onttrekking i.v.m. nog niet gerealiseerde vervroegde afschrijving scholen | - 473 | N |
Lagere onttrekking i.v.m. nog niet uitgegeven lasten laaggeletterdheid | - 14 | N |
Lagere onttrekking i.v.m. nog niet gerealiseerde uitgaven huur tijdelijke huisvesting De Uilenbrink | - 17 | N |
Toevoegingen reserves | ||
Totaal mutaties reserves | - 892 | N |
Totaal gerealiseerd resultaat | 40 | V |
V = Voordeel, N = Nadeel |
Eenmalige budgetten
Voor het overhevelen van eenmalige budgetten zijn de volgende spelregels gehanteerd:
A. Er is een beleidsinhoudelijke noodzaak om het geld te behouden voor uitvoering in 2022.
B. Er zijn in 2022 geen middelen beschikbaar om deze uitgaven te dekken.
C. De uitvoering in 2022 past binnen de planning van het werkatelier.
D. Daadwerkelijke realisatie vindt uiterlijk plaats in 2022 dat wil zeggen overheveling kan 1 keer.
E. Het over te hevelen budget bedraagt minimaal € 25.000.
De gepresenteerde cijfers zijn de lasten.
Over te hevelen eenmalige budgetten | Besluit | Voldoet aan criteria | Geraamd | Werkelijk | Restant geraamd | Toelichting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A. | B. | C. | D. | E. | ||||||
4. Onderwijs | ||||||||||
Actualisering IHP Onderwijshuisvesting | 2019-1 | Ja | Ja | Ja | Nee | Nee | 58 | 38 | 21 | Het IHP is inmiddels opgeleverd, maar het restant budget is noodzakelijk om extra vervolgwerkzaamheden, die verband houden met het IHP te kunnen bekostigen. Het gaat daarbij om actualisering van de onderwijshuisvestingsverordening en de beleidsregel 'medegebruik en verhuur'. |
Nieuwbouw basisschool Nijnsel + sloopkosten + asbest | pb2017 | Ja | Ja | Ja | Nee | Ja | 97 | 0 | 97 | De sloop maakt onderdeel uit van het totale bouwkundig bestek van de nieuwbouw van de school in Nijnsel. De sloop is inmiddels gerealiseerd. Momenteel wordt de buitenruimte nog afgerond. Na oplevering hiervan worden alle kredieten voor de sloop en vervangende nieuwbouw van de school in Nijnsel, inclusief dit eenmalig budget, afgesloten. |
Passend onderwijs | 2021 | Ja | Nee | Ja | Ja | Ja | 47 | 20 | 27 | De middelen voor de inzet van jeugdhulp op het primair onderwijs zijn in 2021 niet ingezet doordat er onvoldoende personele capaciteit beschikbaar was. Het uitgangspunt is om deze uren in 2022 alsnog in te zetten. |
Verbreding beroepsonderwijs in Meierijstad | 2019-2020 | Ja | Ja | Ja | Nee | Ja | 158 | 60 | 98 | In 2021 is een EU-React subsidie toegekend voor een haalbaarheidsonderzoek naar een 3O-initiatief (The Chocolate Factory). Dit onderzoek loopt door in 2022. Wij faciliteren dit onderzoek en bij realisatie faciliteren wij de verbinding met het onderwijs (PO-VO-MBO-HBO). |
Totalen | 360 | 118 | 242 |