Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Bureau Leerplicht
Regionaal Bureau Leerplicht
Algemene informatie
Programma:
4. Onderwijs
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.C.M (Coby) van der Pas
Bestuurlijk vervanger:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Van der Pas
Openbaar belang
Het Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) voert voor de gemeente Meierijstad en de regio de Leerplichtwet en de RMC-wet uit. Het bureau ziet erop toe dat kinderen tussen de 5 en 18 jaar onderwijs volgen en dat kinderen tussen de 16 en 23 jaar een startkwalificatie halen. Een startkwalificatie is een mbo-diploma op minimaal mbo-niveau 2.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
N.v.t.
De belangrijkste risico's
Deze gemeenschappelijke regeling kent een beperkte risicoparagraaf: indien de gemeente haar bijdrage aan het RBL drastisch terugbrengt kan de dekking van de RBL-begroting in geding komen. Leerplicht is echter een wettelijke taak, waardoor bezuinigen op de bijdrage aan RBL feitelijk geen optie is.
Financieel belang
Realisatie 2020
Begroot 2021
Realisatie 2021
Bijdrage van gemeente
168.870
191.877
191.877
Eigen vermogen per 1-1
350.380
390.765
Eigen vermogen per 31-12
390.765
325.238
Vreemd vermogen per 1-1
niet van toepassing
niet van toepassing
Vreemd vermogen per 31-12
niet van toepassing
niet van toepassing
Resultaat
117.935
0
44.416
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidregio Brabant-Noord
Veiligheidsregio Brabant-Noord
Algemene informatie
Programma:
1. Veiligheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door burgemeester van Rooij.
Openbaar belang
De Veiligheidsregio Brabant-Noord heeft als taak zorg te dragen voor crisisbeheersing, risicobeheersing, brandweerzorg, bevolkingszorg en geneeskundige hulpverlening bij rampen en crises met als doel gezamenlijk de fysieke veiligheid en maatschappelijke continuïteit in de regio te borgen.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De strategische bestuursconferentie in 2018 heeft een heldere koers opgeleverd voor de Veiligheidsregio Brabant-Noord. Deze koers is verwerkt in de beleidsagenda 2020-2023.
De beleidsagenda beschrijft drie hoofdopgaven en zes ambities op basis waarvan de Veiligheidsregio zich kan (door-)ontwikkelen naar een informatie gestuurde netwerkorganisatie. Op basis van deze opgaven en ambities zal de Veiligheidsregio het beleidsplan voor de komende 4 jaren uitwerken.De belangrijkste risico's
De kosten voor de doorontwikkeling van de Veiligheidsregio Brabant-Noord werden in 2021 bekostigd uit de reserves van VRBN. Een risico dat voor de toekomst wordt voorzien is de mogelijke wijziging van de rechtspositie van de brandweervrijwililgers.
Financieel belang
Begroting 2021 is gebaseerd op begroting VRBN 2021
Realisatie 2020
Begroot 2021
Realisatie 2021
Bijdrage van gemeente
4.513.994
4.746.010
4.737.313
Eigen vermogen per 1-1
10.276.000
nog niet bekend
Eigen vermogen per 31-12
10.977.00
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 1-1
27.336.000
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 31-12
38.517.000
nog niet bekend
Resultaat
121.000
nog niet bekend
- Gemeenschappelijke regelingen Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Algemene informatie
Programma:
6. Sociaal domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder Roozendaal en raadslid Marischka Klotz (vervanger raadslid J. van Gerwen). Daarnaast is wethouder Roozendaal lid van het Dagelijks Bestuur.
Openbaar belang
Het schap heeft ten doel de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (hierna te noemen: ‘Wsw’). Ter realisering van deze doelstelling draagt het schap er onder meer zorg voor dat zij aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoren, een dienstbetrekking aanbiedt voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden.
Vanaf 1 januari 2015 is de toegang tot de Sociale Werkvoorziening afgesloten en kunnen geen nieuwe dienstverbanden worden aangegaan. Werknemers met een dienstverband per 31 december 2014 behouden hun rechten.Het schap heeft mede ten doel andere vormen van gesubsidieerde arbeid uit te voeren dan wel te doen uitvoeren. Het AB van WSD kan hiertoe een of meerdere privaatrechtelijke rechtspersonen oprichten.
Het AB is bevoegd om onder nader door hem te stellen voorwaarden met niet aan de regeling deelnemende gemeenten en of met andere derden overeenkomsten aan te gaan ter uitvoering van vormen van gesubsidieerde arbeid, scholing en of begeleiding.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen van gemeenten en SW-bedrijven. De SW bedrijven IBN en WSD moeten deze herstructurering samen met de deelnemende gemeenten in de komende tijd vorm geven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.
De belangrijkste risico's
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes en consequenties.
Financieel belang
Realisatie 2020
Begroot 2021
Realisatie 2021
Bijdrage van gemeente
49.308
49.738
50.000
Eigen vermogen per 1-1
27.929.000
28.368.000
25.913.000
Eigen vermogen per 31-12
29.425.000
28.498.000
27.058.000
Vreemd vermogen per 1-1
5.338.000
7.000.000
6.956.000
Vreemd vermogen per 31-12
6.817.000
5.000.000
4.631.000
Resultaat
3.980.000
130.000
2.672.000
- Gemeenschappelijke regelingen Kleinschalig Collectief Vervoer
Kleinschalig Collectief Vervoer
Algemene informatie
Programma:
6. Sociaal domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Campagne
Openbaar belang
De regeling heeft ten doel het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een stelsel van kwalitatief hoogwaardig kleinschalig collectief vervoer.
Dit samenwerkingsverband is opgericht om een geïntegreerd en algemeen toegankelijk vervoerssysteem te ontwikkelen op grond van de Wmo, waardoor mensen zich lokaal kunnen verplaatsen. De doelgroep van deze regeling zijn mensen met een beperking die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer en andere inwoners van Meierijstad.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Door de komst van corona is het aantal ritten bij de Regiotaxi substantieel afgenomen. Klanten hebben minder gereisd, omdat veel locaties gesloten waren als gevolg van de maatregelen. Dit heeft zowel in vloed op de kosten als op de inkomsten van de Regiotaxi. Vanaf september 2020 gelden aanvullende afspraken tussen de gemeenschappelijke regeling en de aanbieder van het vervoer. In deze afspraken fluctueren de tarieven voor het vervoer met het vervoersvolume.
De belangrijkste risico's
Niet van toepassing.
Financieel belang
Realisatie 2020
Begroot 2021
Realisatie 2021
Bijdrage van gemeente
73.377
78.891
78.891
Eigen vermogen per 1-1
784.518
808.004
789.208
Eigen vermogen per 31-12
789.208
808.004
859.579
Vreemd vermogen per 1-1
818.769
792.077
850.458
Vreemd vermogen per 31-12
850.458
793.339
325.976
Resultaat
4.689
0
71.335
- Gemeenschappelijke regelingen Stadsgewest 's-Hertogenbosch (alleen stortplaats)
Stadsgewest 's-Hertogenbosch (alleen stortplaats)
Algemene informatie
Programma:
7. Volksgezondheid en milieu
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Bestuurlijk vervanger:
H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder J. Goijaarts.
Openbaar belang
Het Stadsgewest is niet meer echt actief en wordt alleen nog in stand gehouden voor afwikkeling van de voormalige Vuilstortplaats De Vlagheide in Schijndel.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De afdichting van de stortplaats is inmiddels afgerond. Door de aannemer van de afdichting is beroep ingesteld tegen de eerder (in arbitrage) gedane uitspraak. Dit beroep is ongegrond verklaard. De aannemer heeft nog de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan. Tot het moment dat er een onherroepelijke uitspraak is gedaan, bestaat er een theoretische kans dat het Stadsgewest alsnog een aanvullend bedrag aan de aannemer dient te betalen. Het Stadsgewest acht deze kans echter zeer klein en heeft hier dan ook geen voorziening voor opgenomen in de begroting.
Met het oog op de overdracht van de eeuwigdurende nazorg van de voormalige stortplaats aan de provincie Noord-Brabant vindt er al enige jaren tussen het Stadsgewest en de provincie overleg plaats over de hoogte van het (doel)vermogen, dat benodigd is voor de bekostiging van die nazorg. Belangrijk onderdeel in de gesprekken tussen deze partijen is de hoogte van de door de provincie gehanteerde rekenrente en het effect daarvan op het door het Stadsgewest in te leggen doelvermogen. De provincie heeft het voornemen om de huidige rekenrente van 5,06% te verlagen naar 3,65%. Er bestaat over de hoogte van het in te brengen doelvermogen dan ook nog geen overeenstemming tussen het Stadsgewest en de provincie. Indien uiteindelijk het doelvermogen hoger dient te zijn dan oorspronkelijk geraamd dienen de deelnemende gemeenten een aanzienlijke aanvullende bijdrage aan het Stadsgewest te leveren.
Het Stadsgewest zal de nazorg en exploitatie van de voormalige vuilstortplaats de komende tijd niet aan de provincie overdragen. Partijen zijn in dat verband overeengekomen dat (de nazorg van) de voormalige stortplaats de komende vijf jaren niet wordt overgedragen aan de provincie, waarbij de rekenrente in ieder geval voor deze periode wordt gehandhaafd op 5,06%. Dit betekent dat het Stadsgewest in ieder geval nog wordt gecontinueerd na 2020. Tot in ieder geval 1 januari 2025 zal er door de provincie dan ook geen formele sluitingsverklaring worden afgegeven.
De komende vijf jaren zullen onder meer worden benut om het overleg met de provincie over de hoogte van het doelvermogen voort te zetten en (dus) te bezien of er voor de deelnemende gemeenten goedkopere alternatieven voor eeuwigdurende beheer van de vuilstortplaats bestaan.De belangrijkste risico's
- Doelvermogen nazorgfonds:
Na de definitieve sluiting van de stortplaats wordt de (eeuwigdurende nazorgverplichting ten aanzien van de) stortplaats overgedragen aan de Provincie. Bij overdracht moet een vermogen zijn overgedragen waaruit de provincie de kosten van nazorg eeuwigdurend kan bekostigen.
De hoogte van de eindwaarde van het doelvermogen wordt in hoge mate bepaald door de te hanteren rekenrente. Thans is die op 5,06 % bepaald. In de laatste voorstellen van de provincie wordt voorgesteld die rekenrente naar 3,65 % te verlagen hetgeen een incidentele, maar aanzienlijke, hogere bijdrage van de gemeente Meierijstad tot gevolg heeft van ca. € 3 mln.Financieel belang
Vanaf 2021 is de bijdrage van Meierijstad in de beheerskosten van het Stadsgewest structureel in de begroting opgenomen aan de hand van een vast bedrag per inwoner van thans € 1,56 voor 2021 en 2022 en € 1,26 voor 2023 en 2024. De cijfers 2021 zijn overgenomen van de concept jaarrekening 2021 van het Stadsgewest.
Realisatie 2020
Begroot 2021
Realisatie 2021
Bijdrage van gemeente
0
119.247
106.146
Eigen vermogen per 1-1
- 6.809.000
- 6.809.000
Eigen vermogen per 31-12
- 1.955.000
- 1.885.000
Vreemd vermogen per 1-1
7.486.000
6.868.000
Vreemd vermogen per 31-12
6.935.000
2.685.000
Resultaat
4.854.000
160.000
- Gemeenschappelijke regelingen Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
Algemene informatie
Programma:
7. Volksgezondheid en milieu
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Compagne.
Openbaar belang
Het openbaar lichaam heeft ten doel het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg. Bij de RAV staat de patiënt centraal. Kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid staan hoog in het vaandel.
De GR RAV Brabant Midden-West-Noord heeft tot taak:
- Het instellen en in stand houden van een Regionale Ambulancevoorziening;
- Het in stand houden van een meldkamer ambulancezorg;
- Het vaststellen en (doen) uitvoeren van het Regionaal Ambulance Plan;
- Het (doen) leveren van een bijdrage aan de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en
- Rampen ten behoeve van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en de Hulpverleningsdienst Brabant-Noord.
De doelstelling van de RAV Brabant Midden-West-Noord is het leveren van kwalitatief hoogwaardige ambulancezorg, die tijdig ter plaatse is en binnen de budgettaire kaders wordt gerealiseerd. Dit betekent dat de RAV de patiënt naar de zorg brengt, óf de zorg naar de patiënt.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
· De RAV sluit de periode af van het oude meerjarenplan 2019-2021. Het nieuwe meerjarenplan is vastgesteld in het Algemeen Bestuur van 1 juli 2021 en staat op de website van de RAV. Het meerjarenplan loopt van 2022 tot en met 2025.
· Het draait nog steeds om de patiënt en het optimaal en efficiënt beantwoorden van zijn hulpvraag. Hierbij is het streven om de patiënt zoveel mogelijk te ontzorgen én om precies de juiste zorg te leveren, op de juiste plaats, het juiste moment, door de juiste hulpverlener.
· Intensieve samenwerking met ketenpartners is onontbeerlijk. Zorgcoördinatie en zorgdifferentiatie staan daarom ook de komende jaren onveranderd hoog in het vaandel bij de RAV. De komende jaren investeert de RAV in intensieve samenwerking met het ziekenhuis, de huisartsen(post) en GGZ. De RAV participeert actief in bestaande overlegvormen, maar onderneemt ook zelf actie tot meer en betere samenwerking. Daarnaast blijft de GHOR een belangrijke ketenpartner in het kader van opschaling.
· Het is de laatste jaren al een uitdaging geweest om voldoende vakbekwame medewerkers te kunnen aantrekken. Maar het is net zo belangrijk om hen duurzaam inzetbaar te houden. Daarom besteedt de RAV de komende jaren veel aandacht aan vitaliteit en betrokkenheid van de medewerkers. De RAV gaat aan de slag met het verzorgen van interne opleidingen tot ambulanceverpleegkundige en ambulancechauffeur. De RAV biedt de medewerkers doorgroeimogelijkheden op maat binnen de organisatie. De RAV streeft naar een evenwichtige opbouw van het personeelsbestand.
· De afgelopen jaren is de RAV fors gegroeid, waarbij ook de ondersteunende functies zijn toegenomen. Om de groeiende organisatie zo efficiënt mogelijk te laten functioneren, is het nodig om de bestaande interne processen kritisch te bekijken en te optimaliseren. Daarbij wil de RAV de komende jaren nog meer datagestuurd gaan werken.
· Jarenlang werd door VWS vastgehouden aan de 15-minutennorm om het niveau van ambulancezorg te beoordelen, bij gebrek aan alternatieve indicatoren, daarbij de ambulancesector uitdagend om met voorstellen te komen. Inmiddels heeft de sector een kwaliteitskader ontwikkeld dat is goedgekeurd en dat 26 indicatoren bevat waarmee daadwerkelijk het niveau van de geleverde zorg gemeten kan worden. Tijdigheid in het spoedvervoer is hier één van;
· Op 1 januari 2020 startte de RAV Brabant MWN de pilot 'Zorgcoördinatie Bossche regio', met goedkeuring en subsidiëring van VWS. In deze pilot werkt de RAV Brabant MWN intensief samen met het Jeroen Bosch Ziekenhuis, de HAP Huisartsenposten Oost-Brabant, Brabant Zorg (VVT), Vivent (VVT), Farent (sociaal domein) en Reinier van Arkel (GGZ). In 2020 vonden de voorbereidingen plaats, en begin 2021 werd gestart met de daadwerkelijke fysieke samenwerking vanuit de meldkamer in Den Bosch.De belangrijkste risico's
· De vraagtekens die de ambulancesector al jaren stelt bij de 15-minutennorm, worden ook door het ministerie onderkend. Tijdigheid blijft een onderdeel van de kwaliteit van ambulancezorg, maar is niet het enige aspect. Het zwaartepunt zal in de komende jaren verschuiven van tijdigheid naar kwaliteit van zorg. Eerder sprak de minister al zijn trots uit over de Nederlandse ambulancezorg, en de manier waarop de sector zelf actief is om de kwaliteit van de zorg te verhogen, onder andere door het ontwikkelen van het Landelijk Kwaliteitskader Ambulancezorg 1.0. Het grote knelpunt in de paraatheidsuitbreiding is (nog steeds) personeel. Het is al jaren erg lastig om voldoende geschikt personeel te werven, en het personeelstekort in de acute zorg zal de komende jaren alleen nog maar toenemen.
· De RAV is overtuigd dat zorgdifferentiatie de oplossing is om ambulancezorg optimaal aan te laten sluiten bij de zorgvraag van de patiënt. In 2023 biedt de RAV een breed aanbod in ambulancezorg, waarbij de patiënt wordt vervoerd of ter plaatse geholpen wordt. In het vervoersegment verzorgt de RAV laag- en midden-complex planbaar vervoer en (hoogcomplex) spoedvervoer. In de ambulancezorg ter plaatse zijn, naast de standaardzorg door reguliere ambulanceteams, inmiddels meer mogelijkheden in behandeling en diagnosestelling door de inzet van verpleegkundig specialisten in het primaire proces. Zorgdifferentiatie biedt niet alleen een betere zorg op maat voor de patiënt, maar draagt ook bij aan efficiency van de inzet en het terugdringen van het personeelstekort.Financieel belang
De begroting is sluitend. De begroting 2021 is kostendekkend en er is geen gemeentelijke bijdrage in opgenomen.
Realisatie 2020
Begroot 2021
Realisatie 2021
Bijdrage van gemeente
0
0
0
Eigen vermogen per 1-1
13.670.000
13.749.000
13.738.000
Eigen vermogen per 31-12
13.738.000
13.708.000
14.180.000
Vreemd vermogen per 1-1
25.506.000
23.696.000
25.744.000
Vreemd vermogen per 31-12
25.744.000
27.096.000
32.686.000
Resultaat
173.720
0
489.232
- Gemeenschappelijke regelingen Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Algemene informatie
Programma:
6. Sociaal domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Gemeenten zijn (indirect) eigenaar/aandeelhouder van IBN. Het aandeelhouderschap wordt uitgeoefend door het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap. Sinds 2019 is er een nieuwe governance structuur operationeel.
Openbaar belang
Het Werkvoorzieningschap is opdrachtgever voor IBN als uitvoeringsorganisatie van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het Werkvoorzieningschap is namens 11 gemeenten enig aandeelhouder en eigenaar van IBN.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen van gemeenten en SW-bedrijven. De SW bedrijven IBN en WSD moeten deze herstructurering samen met de deelnemende gemeenten in de komende tijd vorm geven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.
De belangrijkste risico's
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes.
Financieel belang
Realisatie 2020
Begroot 2021
Realisatie 2021
Bijdrage van gemeente
10.085
10.045
10.200
Eigen vermogen per 1-1
26.967.900
26.968.000
26.803.600
Eigen vermogen per 31-12
26.803.600
26.968.000
29.986.600
Vreemd vermogen per 1-1
3.123.000
3.123.000
2.310.200
Vreemd vermogen per 31-12
2.310.200
3.123.000
1.848.300
Resultaat
0
0
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Brabant-Noord
Omgevingsdienst Brabant-Noord
Algemene informatie
Programma:
7. Volksgezondheid en milieu
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C.(Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur en tevens voorzitter van Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur.
Openbaar belang
De omgevingsdienst voert ten behoeve van de deelnemende gemeenten en provincie taken uit op het gebied van Omgevingsrecht en levert als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan een schone, leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant-Noord. De werkwijze van de omgevingsdienst is gericht op het zoveel mogelijk beperken van de uitvoeringskosten voor overheid en samenleving en het verder optimaliseren van vergunningverlening en toezicht en handhaving.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Maatschappelijke ontwikkelingen vormen een belangrijk kader in het werk van de ODBN en aan onze leefomgeving. Een belangrijke ontwikkeling om hier te benoemen is dat we verwachten dat 2022 een start vormt van een grote transformatie van het VTH-domein en daarmee onze organisatie. Dé kern hiervan is de Omgevingswet. Het voorbereiden op de Omgevingswet richt zich nu op opleiden, samenwerkingsafspraken en werkprocessen. In en na 2022 zullen we de echte effecten pas in de praktijk gaan merken en wordt duidelijk of ‘de geest van de wet’ ook werkt. Zo verwachten we dat de verschuiving van vergunningverlening naar toezicht en handhaving na 2022 echt gestalte gaat krijgen op het moment dat meer en meer gemeenten zelf Omgevingsplannen gaan vaststellen. We zien in toenemende mate dat het werk complexer wordt; de medewerkers moeten daarin ontwikkeld en opgeleid worden. Gezien de hoeveelheid werk en de beschikbaarheid van mensen op de arbeidsmarkt moet men blijvend mensen werven én intern opleiden. De (advies)vragen die deelnemers aan de ODBN stellen worden steeds strategischer en beleidsrijker van aard. Ditzelfde zien we bij ontwikkelingen waarbij steeds nadrukkelijker naar de ODBN wordt gekeken voor het ontwikkelen van een regionale aanpak én uitvoering. De ODBN is primair een uitvoeringsorganisatie van VTH-taken, maar door deze ontwikkeling groeit men door naar de rol van omgevingsexpert.
De belangrijkste risico's
Iedere organisatie loopt natuurlijk risico’s. De meest in het oog springende ontwikkelingen die tegelijkertijd ook nog tamelijk onzeker zijn:
➜ De invoering van de Omgevingswet
Zal de invoering van de Omgevingswet per 1-10-2022 of per 1-1-2023 plaatsvinden? Hiervoor zijn omgevingsdiensten afhankelijk van het Rijk (invoering DSO) en daarmee ook het finale besluit van de minister om tot invoering over te gaan.
Daarnaast is het van belang te benadrukken dat de ODBN alles in het werk stelt om de invoering voor te bereiden, maar dat zij ook afhankelijk zijn van de deelnemers in de mate waarin zij hun organisatie hebben voorbereid op de invoering van de Omgevingswet.
➜ De ontwikkelingen in de veehouderij
De veehouderijsector en het veehouderijbeleid en jurisprudentie zijn volop in beweging. De samenhang met deze ontwikkelingen en de ontwikkelingen rondom stikstof en natuurbescherming is groot. Vanuit onze opgave Transitie Veehouderij herijken we regelmatig alle nieuwe ontwikkelingen. Dat maakt dat de duiding en daarmee het effect van de ontwikkelingen in de veehouderij op de ODBN aan verandering onderhevig is.
➜ Het (lange termijn)-effect van de corona-pandemie
We zitten middenin de corona-pandemie. De onbekendheid van de gevolgen van deze crisis op de leefomgeving, lokale overheden en onze organisatie is een onzekerheid die we niet kunnen kwantificeren, maar die wel als een rode
draad door alle ontwikkelingen heen loopt.
➜ De versteviging van informatiegestuurd werken
Het ontsluiten van data en deze toepassen als informatie voor de VTH-taken is een continu proces van verbeteren van de dienstverlening. Zowel kwalitatief als efficiëntie. Hoe en in welke omvang is op dit moment niet bekend en
hangt samen met de beschikbaarheid van het toepassen van nieuwe technieken en werkwijzen in het VTH-proces.
➜ Ontwikkeling tarief en CAO
Conform consistent beleid is bij het opstellen van de begroting het kostendekkende tarief gerekend met de indexering voor de categorie “loonvoet sector overheid” uit de Actualisatie Middellangetermijnverkenning 2022-2025 van het CPB van september 2020. Hierin zit een indexering van 1,5% opgenomen ten opzichte van de begroting 2021. Hoe de effecten van een nieuwe CAO zich verhouden ten opzichte van de opgenomen indexering is nog onbekend, maar vooralsnog verwachten we dat de opgenomen indexering voldoende is om de ontwikkelingen op te vangen.
Belangrijk om te weten:
- Op basis van de begroting is er sprake van een gezond financieel beeld en een robuuste begroting.
- Het gemiddelde uurtarief stijgt met 1,5% van € 101,21 in 2021 naar 102,74 in 2022.
- De ODBN voorziet een structureel overschot van € 397.000 in haar begroting.
- De productieve uren dalen van 293.000 (2021) naar 269.000 in 2022. De reden hiervoor is dat het aantal productieve uren bij eerdere begrotingen te hoog is ingeschat;
- De begrote omzet daalt dus ook; van € 30 miljoen in 2021 naar € 27,9 miljoen in 2022. Het volume is gebaseerd op de conceptwerkprogramma’s van 2022.
- De personele formatie bedraagt 257 fte. Hiervan is 23% overheadpersoneel.
- Het weerstandsvermogen om gewogen financiële risico’s af te dekken voldoet aan de norm en komt uit op de maximaal afgesproken weerstandsratio van 1,5. Dit betekent dat de reservepositie ruim voldoende is om de gekwantificeerde risico’s op te kunnen vangen.
- Weerstandsvermogen.
Het weerstandsvermogen groeit naar € 1,8 miljoen, en de risico’s dalen van € 1,4 miljoen naar € 1,2 miljoen. Dit komt hoofdzakelijk doordat de ODBN minder volume raamt en het daarbij behorende risico ook kleiner is geworden.
- Commissie van Aartsen
De commissie van Aartsen onderzocht het functioneren van het huidige VTH-stelsel en hoe omgevingsdiensten hierbinnen kunnen functioneren . Dit kan ook financiële gevolgen krijgen, bijvoorbeeld over de financieringssystematiek. Het is echter nog te vroeg om hierover conclusies te trekken.
- Gedifferentieerde urentarief
Meierijstad heeft dit jaar gerekend met het gedifferentieerde urentarief. Dit zorgt er voor dat de begroting en de jaarrekening dichterbij elkaar komen. De gemeente Meierijstad neemt relatief gezien veel “eenvoudigere” werkzaamheden af. Voor deze werkzaamheden worden in werkelijkheid lagere tarieven in rekening gebracht dan het gemiddeld uurtarief. Door te werken met gedifferentieerde uurtarieven in de begroting wordt rekening gehouden met de werkelijk te verwachten kosten. Dit heeft geleid tot een een financieel voordeel voor Meierijstad. Deelnemers die dus juist veel "complexe" expertise afnemen bij het ODBN worden geconfronteerd met een hoger uurtarief die in de begroting dient te worden opgenomen. Dit blijft een risico omdat veel van deze werkzaamheden vraaggestuurd zijn en we in die zin afhankelijk zijn van onze burgers en bedrijven. We blijven hier uiteraard scherp op monitoren.Financieel belang
Realisatie 2020
Begroot 2021
Realisatie 2021
Bijdrage van gemeente
2.259.800
2.549.000
2.682.595
Eigen vermogen per 1-1
8.575.000
8.147.900
nog niet bekend
Eigen vermogen per 31-12
9.844.000
8.185.700
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 1-1
11.518.000
5.310.900
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 31-12
8.628.000
5.048.100
nog niet bekend
Resultaat
1.779.000
106.200
nog niet bekend
- Gemeenschappelijke regelingen Geestelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant
Geestelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant
Algemene informatie
Programma:
7. Volksgezondheid en milieu
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Dagelijks en Algemeen Bestuur door wethouder Compagne.
Openbaar belang
De GGD geeft uitvoering aan de wet Publieke Gezondheid. De GGD doet dit in opdracht van de binnen de regio Oost-Brabant vallende 25 gemeenten. Het doel van de GGD is: Mensen gezonde kansen bieden om alles uit hun leven te halen. Het beleid van de GGD richt zich op de publieke en preventieve gezondheid; de taken die de overheid op zich neemt om de gezondheid van iedereen te bewaken, beschermen en bevorderen, zonder dat mensen daar altijd om vragen. Daarbij hebben ze extra aandacht voor mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze kwetsbaar zijn of zorg mijden. Samenwerking staat daarbij centraal. De GGD wil haar kennis actief verbinden aan partijen in het sociaal- en veiligheidsdomein en het openbaar bestuur. De financiële voordelen, kwaliteit zorg/dienstverlening en het brede pakket aan diensten zijn argumenten voor gemeenten om deel te nemen aan deze gemeenschappelijke regeling.
Taken GGD:
- Jeugdgezondheid
- Gezondheidsbescherming
- Gezondheidsbevordering en leefstijl
- Monitoren, signaleren en advies
- Toezicht houden
- Publieke gezondheid bij rampen en crises
- Openbare geestelijke gezondheidszorgBijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
- In juli 2019 stelde het Algemeen Bestuur de beleidsvisie 2019-2023 vast. Het is een bijgewerkte beleidsvisie van de eerder vastgestelde beleidsvisie 2017-2021, waardoor de nieuwe beleidsvisie nu aansluit op de zittingstermijn van de gemeenteraden. Deze beleidsvisie is nog steeds van kracht en geeft inhoudelijk richting aan de GGD. Rapportages laten zien dat de GGD resultaten boekte in de afgelopen jaren en dat, ondanks de coronacrisis, zijn ambities verwezenlijkt. In 2023 rondt de GGD dit deel af.
- De coronacrisis heeft een grote impact heeft op de zorgsector, op de economie en op de maatschappij in zijn geheel. De GGD kan directe en indirecte gevolgkosten van de coronacrisis declareren bij het ministerie van VWS. De GGD verwacht met deze compensatie-afspraken de financiële gevolgen van de coronacrisis te kunnen dekken, zonder daarvoor een beroep te hoeven doen op onze deelnemende gemeenten.
- Door de coronacrisis is het nu zaak om te investeren in gezondheidsbevordering om mensen weerbaarder te maken. De GGD past toe wat hij leerde uit de aanpak van de coronapandemie.
- De GGD gaat inzetten op: inzicht, gezonde omgeving en gezondheidsbevordering.
- Actueel basispakket: Met een actueel basispakket sluiten de diensten van de GGD nog beter aan bij de behoefte. In een nieuw basispakket vertaalt de GGD de ervaringen met corona, de (veranderde) behoeften en succesvolle interventies. Daarbij gaat het om de inhoud en de opbrengsten; er is geen financiële taakstelling. Dit nieuwe pakket kan leiden tot een lagere of hogere gemeentelijke bijdrage.
- Huisvesting: In Oss gaat in 2022 het nieuwe gezondheidsplein open en ook voor Uden gebeurt dat nog in 2022. De nieuwe huisvesting leidt tot een jaarlijkse structurele besparing van ongeveer € 450.000. Na het realiseren van alle vestigingen kan het algemeen bestuur besluiten over het inzetten van deze besparing. Dit besluit kan de GGD dan verwerken in de begroting 2024;
- Doelmatigheid: De GGD wil ook een begroting met ruimte om te kunnen blijven vernieuwen. Er zijn zaken die de kosten mogelijk structureel verhogen, zoals het functiehuis en de privacyregels, maar die probeert de GGD op te vangen in de eigen begroting. De GGD wil daarom zijn doelmatigheid verhogen door effectieve en efficiënte bedrijfsvoering, zodat de GGD dit soort kostenstijgingen kan opvangen.
- Moderne werkgever: De arbeidsmarkt wordt krapper, de vergrijzing neemt toe en de instroom van (jonge) medewerkers is lager dan de uitstroom. Ook de GGD merkt dit, in medische en niet-medische functies. De GGD werkt eraan om een aantrekkelijke werkgever te zijn voor huidige en nieuwe medewerkers: de GGD investeert in duurzame inzetbaarheid, mobiliteitsbeleid, vitaliteit en een up to date functiehuis.
- HPV-vaccinatie jongens: Vanaf 2022 loopt ook de financiering van de HPV-vaccinaties voor jongens via het gemeentefonds. Als er nieuwe vaccinaties in het programma komen via het gemeentefonds, vertaalt de GGD deze uitkering naar de gemeentelijke bijdrage;
- Indexering 2023: De exploitatie van de GGD is loon- en prijsgevoelig. Daarom wil de GGD een consistente index voor de gemeentelijke bijdrage, met objectieve maatstaven en bronnen en vrij van beleidsmatige keuzes. Hiervoor volgt de GGD de afspraken in zijn gemeenschappelijke regeling, die bepaalt dat de GGD hier het systeem gebruikt van de gemeente Tilburg: jaarlijks voorspelt zij de loon- en prijsstijgingen op basis van cijfers van het Centraal Planbureau. Ze corrigeert dan ook voor de werkelijke ontwikkeling in de twee vorige jaren. Hierdoor loopt de index gelijk met de reële stijging van lonen en prijzen.De belangrijkste risico's
- Er bestaan grote maatschappelijke zorgen over de negatieve impact van de coronamaatregelen op de leefstijl van de Nederlanders. Ook de GGD signaleert deze ontwikkeling in de gezondheidsmonitors, bijvoorbeeld de mate waarin onze inwoners ongezond eten, minder bewegen, last hebben van stress, psychosociale klachten ervaren en de mate waarin zij alcohol en tabak gebruiken. Het virus raakt mensen met een verstoord immuunsysteem door overgewicht en andere chronische aandoeningen (zoals diabetes en hart- en vaatziekten) het hardst. Deze gezondheidsproblemen zien we veel meer bij inwoners met een lagere sociaal economische status en andere kwetsbaren. Het risico dat hierdoor bestaande gezondheidsverschillen groter worden, is substantieel. Gedurende de coronacrisis en ook in de nasleep daarvan, besteedt de GGD binnen zijn reguliere taken extra aandacht aan de onderliggende leefstijlthema’s.
- Voor 2020 en 2021 zijn afspraken gemaakt met het ministerie van VWS over de compensatie van de kosten die de GGD maakt voor zijn inzet in de bestrijding van het coronavirus. Het is onduidelijk hoe lang de coronacrisis nog duurt en in welke mate die ook in 2022 nog om inzet vraagt van de GGD. Als dat aan de orde is, dan verwacht de GGD dat de gemaakte compensatieafspraken van kracht blijven, ook voor 2022. De impact van de crisis rijkt echter verder, met mogelijke financiële gevolgen voor de GGD. Zo ligt het in de lijn der verwachting dat ook na de coronacrisis minder vraag zal zijn naar bijvoorbeeld reizigersvaccinaties, met gevolgen voor de inkomsten die de GGD daarmee genereert.Financieel belang
Realisatie 2020
Begroot 2021
Realisatie 2021
Bijdrage van gemeente
2.686.557
2.788.006
2.788.056
Eigen vermogen per 1-1
8.528.000
7.820.000
7.820.000
Eigen vermogen per 31-12
7.820.000
6.355.000
7.749.000
Vreemd vermogen per 1-1
8.371.000
31.107.000
31.107.000
Vreemd vermogen per 31-12
31.107.000
12.112.000
23.834.000
Resultaat
247.000
0
238.000
- Gemeenschappelijke regelingen Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Algemene informatie
Programma:
0. Bestuur en Ondersteuning
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Meierijstad is niet vertegenwoordigd in het bestuur
Openbaar belang
Het Brabants Historisch Informatie Centrum heeft een wettelijke taak en een maatschappelijke opgave. De wettelijke taak bestaat uit het goed, geordend en toegankelijk beheren voor het Rijk, de aangesloten gemeenten, de aangesloten waterschappen en de provincie van de archieven die aan het BHIC zijn overgedragen. Dit alles conform de archiefwet de de daaruit voortvloeiende richtlijnen.
De maatschappelijke opgave is de verbreiding van de kennis van de Brabantse geschiedenis.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De ambities van het BHIC liggen vast in de beleidsvisie ‘Gegist Bestek: het BHIC in 2019’. In deze notitie worden de meerjarige trends onderscheiden die de toekomstagenda van het BHIC zullen bepalen: verdere daling van het fysieke publieksbereik, sterke stijging van het digitale publieksbereik, verdere ontwikkeling van het e-depot: de elektronische opslagplaats van de digitasle bestanden die in de toekomst door de deelnemers van het BHIC aan het BHIC zullen worden overgedragen.
De belangrijkste risico's
Uitgangspunt blijft dat binnen het beschikbare budget wordt gebleven en dat nieuw beleid budgettair neutraal wordt gerealiseerd.
Financieel belang
Realisatie 2020
Begroot 2021
Realisatie 2021
Bijdrage van gemeente
286.600
295.100
295.100
Eigen vermogen per 1-1
915.458
1.195.000
1.169.576
Eigen vermogen per 31-12
1.169.576
1.415.600
1.444.272
Vreemd vermogen per 1-1
3.806.590
1.080.500
3.999.098
Vreemd vermogen per 31-12
3.999.098
317.200
4.356.507
Resultaat
32.123
220.200
58.058
Vennootschappen en coörperaties
- Vennootschappen en coörperaties N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
Algemene informatie
Programma:
0. Bestuur en Ondersteuning
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Bestuurlijk vervanger:
C.H.C (Kees) van Rooij
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
NV
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van de BNG. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank. (Hierbij is het gevolg van een eventuele gemeentelijke samenvoeging buiten beschouwing gelaten.) In 2020 heeft de ECB de banken aanbevolen om nog geen dividend over 2019 uit te keren. In 2021 heeft de BNG het dividend over 2019 alsnog uitgekeerd. De BNG heeft op 22 april 2021 het dividend over 2020 vastgesteld en uitgekeerd.
De belangrijkste risico's
Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is.
Financieel belang
De gemeente heeft 120.237 aandelen. Er wordt jaarlijks achteraf dividend uitgekeerd. De balansbedragen per 31-12-2021 zijn bedragen per 30-6-2021 volgens cijfers BNG (halfjaarbericht 2021 BNG). In verband met onzekerheid van ontwikkelingen acht de BNG het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2021.
Realisatie 2020
Begroot 2021
Realisatie 2021
Bijdrage van gemeente
-152.701
-217.629
-217.629
Eigen vermogen per 1-1
4.887.000.000
5.097.000.000
Eigen vermogen per 31-12
5.097.000.000
5.062.000.000
Vreemd vermogen per 1-1
144.802.000.000
155.262.000.000
Vreemd vermogen per 31-12
155.262.000.000
143.995.000.000
Resultaat
221.000.000
236.000.000
- Vennootschappen en coörperaties N.V. Brabant Water
N.V. Brabant Water
Algemene informatie
Programma:
0. Bestuur en Ondersteuning
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Bestuurlijk vervanger:
C.H.C (Kees) van Rooij
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
NV
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van de Brabant Water. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
Het voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater binnen het distributiegebied op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde manier tegen een zo laag mogelijke prijs. De uitvoering van de wettelijke taak op het gebied van de openbare drinkwatervoorziening.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Niet van toepassing
De belangrijkste risico's
Niet van toepassing
Financieel belang
De gemeente Meierijstad is aandeelhouder. Er wordt geen dividend uitgekeerd.
Realisatie 2020
Begroot 2021
Realisatie 2021
Bijdrage van gemeente
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Vennootschappen en coörperaties Accommodatiebeheer Schijndel B.V.
Accommodatiebeheer Schijndel B.V.
Algemene informatie
Programma:
5. Sport, cultuur en recreatie
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
BV
Bestuurlijk belang
Gemeente is 100% eigenaar van de BV. Als publiek orgaan oefent de gemeente daarnaast toezicht uit op Cultureel Centrum 't Spectrum in het kader van de subsidieverlening.
Openbaar belang
De BV beheert, onderhoudt en exploiteert een cultureel centrum. Het cultureel centrum huisvest vaste en incidentele huurders en gebruikers.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
In 2022 wordt verder uitvoering gegeven aan het collegebesluit over het toekomstbestendig beheer en exploitatie van Cultureel Centrum ’t Spectrum (o.a. aankoop gebouw en nieuwe beheersvorm).
De belangrijkste risico's
Exploitatietekort.
Financieel belang
De gemeente als privaat persoon heeft 100% van de aandelen van ABS bv. De gemeente heeft als publiek orgaan een subsidierelatie met 't Spectrum.
Realisatie 2020
Begroot 2021
Realisatie 2021
Bijdrage van gemeente
395.868
342.680
342.680
Eigen vermogen per 1-1
359.440
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
1.820.560
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Vennootschappen en coörperaties N.V. Monumenten Beheer Brabant
N.V. Monumenten Beheer Brabant
Algemene informatie
Programma:
0. Bestuur en Ondersteuning
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
Drs. J.C.M. (Coby) van der Pas-van Nuland
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
NV
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van Monumenten Beheer Brabant. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
Het professioneel en risicodragend bijdragen aan het behoud van het Brabantse culturele erfgoed door monumenten te verwerven en verantwoord te herbestemmen.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Het jaar 2021 stond voor een groot deel nog steeds in het teken van de corona crisis. Met name de horeca moest een deel van het jaar nog dicht of kon slechts met beperkingen open. Verschillende bedrijven hebben verzocht tot opschorting en/of kwijtschelding van de huur. N.V. Monumenten Beheer Brabant (MBB) heeft dan ook minder huur ontvangen dan begroot, door huurbetalingen uit te stellen. Na afloop van de tweede coronagolf is gestart met afspraken maken over definitieve regelingen met huurders. Deze bestaan uit deels kwijtschelden van huur (mede gebaseerd op aanwezige gerechtelijke uitspraken) en deels inlopen van achterstanden op de huur, deels over een langere periode. Hierbij geldt dat er voor iedere huurder maatwerk afspraken gemaakt worden.
Om liquiditeitsproblemen te voorkomen is met de provincie als financier gesproken over aanvullend uitstel van rente en aflossing. Begin 2022 zal door vervolgoverleg over plaatsvinden. Daarnaast is een Coronalening bij het Nationaal Restauratiefonds (NRF) verkregen.
Met de aandeelhouders is overleg gevoerd over de toekomst van MBB. De verwachting is dat in het volgend jaar een richting zal worden gekozen die aansluit bij het besluit van de aandeelhouders.
Werkzaamheden op het gebied van beheer en onderhoud hebben minimaal plaatsgevonden en er is geïnventariseerd welke werkzaamheden prioriteit hebben in 2022, als de liquiditeit het toelaat.De belangrijkste risico's
Waardevermindering van panden.
Financieel belang
Per 1 juli 2015 aandelen deels geconverteerd en de achtergestelde lening bedraagt nu € 60.265.De gemeente verstrekt geen jaarlijkse bijdrage en de verantwoording wordt alleen afgelegd via een jaarverslag en jaarrekening.In 2021 hebben zich geen wijzigingen in de financieringsportefeuille voorgedaan. In 2022 is men gestart met een onderzoek naar een aantal toekomstscenario's, dit i.v.m. de diverse ontwikkelingen in de markt.
Realisatie 2020
Begroot 2021
Realisatie 2021
Bijdrage van gemeente
0
0
0
Eigen vermogen per 1-1
724.111
589.059
Eigen vermogen per 31-12
589.059
772.636
Vreemd vermogen per 1-1
8.731.549
8.626.568
Vreemd vermogen per 31-12
8.626.568
8.603.313
Resultaat
- 140.052
183.577
- Vennootschappen en coörperaties Scheifelaar II Beheer B.V.
Scheifelaar II Beheer B.V.
Programma:
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ontwikkeling, stedelijke vernieuwing
Bestuurlijk belang
Gemeente Meierijstadl 50% Gebr. van de Ven Beheermij B.V. 50%
Openbaar belang
In 2007 is met Van de Ven ontwikkelings-Groep B.V. een samenwerkingsovereenkomst gesloten om tot de ontwikkeling van het plangebied Scheifelaar II te komen. In deze overeenkomst is bepaald dat de samenwerking zal plaatsvinden in de destijds opgerichte C.V./B.V.-structuur. Via deze structuur zijn de benodigde gronden verworven, het bestemmingsplan gewijzigd, het gebied bouwrijp gemaakt en worden de bouwkavels verkocht. Destijds is voor deze structuur gekozen om risico’s en het exploitatieresultaat te delen en het gemeentelijk kostenverhaal te regelen.
- Vennootschappen en coörperaties Scheifelaar II C.V.
Scheifelaar II C.V.
Programma:
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ontwikkeling, stedelijke vernieuwing
Bestuurlijk belang
Gemeente Meierijstad. 49,75% Van de Ven Ontwikkelingsgroep B.V. 49,75% Scheifelaar II Beheer B.V. 0,5%
Openbaar belang
In 2007 is met Van de Ven ontwikkelings-Groep B.V. een samenwerkingsovereenkomst gesloten om tot de ontwikkeling van het plangebied Scheifelaar II te komen. In deze overeenkomst is bepaald dat de samenwerking zal plaatsvinden in de destijds opgerichte C.V./B.V.-structuur. Via deze structuur zijn de benodigde gronden verworven, het bestemmingsplan gewijzigd, het gebied bouwrijp gemaakt en worden de bouwkavels verkocht. Destijds is voor deze structuur gekozen om risico’s en het exploitatieresultaat te delen en het gemeentelijk kostenverhaal te regelen.
Stichtingen en Verenigingen
- Stichtingen en Verenigingen Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost
Zorg- en veiligheidshuis Brabant Noordoost
Algemene informatie
Programma:
1. Veiligheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C. (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
ja
Soort verbonden partij:
Vereniging
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Dagelijks Bestuur door Wethouder Roozendaal
Openbaar belang
Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost (verder ZVHBNO) is dé plek waar veiligheid, zorg en lokaal bestuur samenkomen in een integrale aanpak van multidisiciplinarie complexe problematiek. Het is een netwerksamenwerking tussen partners uit de zorg- en strafrechtketen en gemeentelijke partners.
Alle partners kunnen complexe casuïstiek waarvoor inzet van de zorg- straf- en bestuurlijke keten nodig is, aanmelden bij het Veiligheidshuis.
Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost geeft advies over de aanpak, biedt expertise op het verbinden van partijen op het snijvlak van zorg en veiligheid en voert waar nodig procesregie. De hoofdtaken van het Veiligheidshuis zijn:- Procesregie op ketenoverstijgende, complexe casuïstiek (probleemgestuurd en oplossingsgericht);
- Adviseren van ketenpartners en gemeenten over de aanpak van (complexe) casuïstiek;
- Signaleren van (overstijgende) knel- en verbeterpunten, gericht op optimalisatie van keten- en netwerksamenwerking.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost is per 1 januari 2019 ontstaan uit een fusie van het Regionaal Veiligheidshuis Brabant Noordoost met het Veiligheidshuis ’s-Hertogenbosch e.o.
De meerwaarde van het ZVHBNO komt tot uitdrukking door:- Minder bestuurlijke drukte; meer focus op kerntaken;
- Versterkte samenhang tussen zorg en veiligheid;
- Verdere optimalisering van de regionale samenwerking tussen gemeenten en betrokken partners.
Nadrukkelijk is het de doelstelling om binnen het nieuwe samenwerkingsverband multidisciplinaire vraagstukken en/of complexe casoïstiek op het gebied van zorg en veiligheid integraal te behandelen en verdere escalatie te voorkomen.
De belangrijkste risico's
Als gevolg van de indexering van de loonkosten en het herverdelingseffect van de uittreding van de gemeente Haaren uit het samenwerkingsverband stijgen de kosten in 2021. De bijdrage in 2021 bedraagt € 71.780.
Financieel belang
Financieel belang gemeente heeft betrekking op jaarlijkse bijdrage aan Zorg- en veiligheidshuis.
Realisatie 2020
Begroot 2021
Realisatie 2021
Bijdrage van gemeente
Nog niet bekend
71.780
71.780
Eigen vermogen per 1-1
Nog niet bekend
nog niet bekend
Eigen vermogen per 31-12
Nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 1-1
Nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 31-12
Nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat
Nog niet bekend
nog niet bekend
- Stichtingen en Verenigingen Stichting Agrifood Capital
Stichting Agrifood Capital
Algemene informatie
Programma:
3. Economie
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C. (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Stichting
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Stichtingsbestuur door burgemeester van Rooij bij het onderdeel ‘overheden’ worden de samenwerkende gemeenten vertegenwoordigd door hun portefeuillehouders. Vanuit AFC is burgemeester van Rooij lid van de Brainport Network Board.
Openbaar belang
De Stichting heeft als doel het versterken van het unieke economische ecosysteem van AgriFood Capital ter bevordering van de (inter)nationale competitiviteit in de regio Noordoost-Brabant en daarmee ook in Nederland. De vertegenwoordigers met een verbinding naar de overheid informeren en raadplegen de bestuurlijke regiegroep (BRG) regio Noordoost-Brabant (RNOB) over de activiteiten van de Stichting.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Stichting is onafhankelijk en opgericht door personen met een achtergrond in het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid. De Stichting heeft als doel het realiseren van de ‘Strategische Agenda AgriFood Capital’. De accenten liggen hierbij op een excellente arbeidsmarkt (People), krachtige bedrijvigheid (Business), betekenisvolle vernieuwingen (Innovation) en een aantrekkelijke woon-werkomgeving (Basics).
Voor de periode 2021-2024 is een Strategische Agenda AgriFood Capital en een nieuwe regionale strategische Samenwerkingsagenda ‘Richting 2030’ Regio Noordoost Brabant opgesteld als basis voor het verlengen van de samenwerking op basis van het convenant ‘Regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024’
De belangrijkste risico's
Geen.
Financieel belang
In de begroting is voor de regionale samenwerking NOB/AFC een bijdrage van € 4,- per inwoner structureel opgenomen.
Realisatie 2020
Begroot 2021
Realisatie 2021
Bijdrage van gemeente
323.260
325.396
324.776
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Stichtingen en Verenigingen Stichting tot beheer van het Paulusgasthuis in Sint-Oedenrode
Stichting tot beheer van het Paulusgasthuis in Sint-Oedenrode
Programma:
0. Bestuur en Ondersteuning
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in de beheersstichting en is daarnaast eigenaar van het gebouw (Kerkstraat 20, Sint-Oedenrode).
Openbaar belang
Instandhouding cultureel erfgoed.
- Stichtingen en Verenigingen Smederijmuseum in Sint-Oedenrode
Smederijmuseum in Sint-Oedenrode
Programma:
5. Sport, cultuur en recreatie
Bestuurlijk belang
De gemeente vormt samen met Ahrend de beheersstichting van het smederijmuseum.
Openbaar belang
Instandhouding van het cultureel erfgoed.
- Stichtingen en Verenigingen Stichting museum Henkenshage
Stichting museum Henkenshage
Programma:
5. Sport, cultuur en recreatie
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zitting in het bestuur van Stichting Museum Henkenshage. Deze stichting is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de kunstcollectie en inventaris van het museum.
Openbaar belang
Instandhouding cultureel erfgoed.
Overige verbonden partijen
- Overige verbonden partijen Regio Noordoost Brabant
Regio Noordoost Brabant
Algemene informatie
Programma:
3. Economie
URL:
https://www.regionoordoostbrabant.nl/
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C. (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Dagelijks bestuur: J.H.M. Goijaarts en H.G.W.M. van Rooijen. Vertegenwoordigd in Algemeen bestuur/Bestuurlijke Coordinatie Groep : C.H.C. van Rooij.
Openbaar belang
De continuering van de samenwerking in de regio Noordoost-Brabant (RNOB) vindt vanaf 2021 plaats op basis van het met 16 regiogemeenten en 2 Waterschappen overeengekomen convenant ‘Regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024’.
Dit convenant regelt de samenwerking van de overheden in de regionale organisaties Regio Noordoost Brabant, Stichting AgriFood Capital en Noordoost Brabant Werkt op basis van de Samenwerkingsagenda ‘Richting 2030’ en het basisdocument voor de samenwerkingsafspraken van RNOB.
De samenwerkende overheden in de Regio Noordoost-Brabant hebben een taakopvatting voor ruimtelijke ordening, economie, werkgelegenheid en bereikbaarheid en leveren een belangrijk aandeel in de realisatie van de ambities op het gebied van ‘goed woon-, werk- en leefklimaat’.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De agenda van RNOB richt zich op vitale leefomgeving, duurzaam bereikbaar, aantrekkelijk vestigen en behoud van talent. De ambitie is een slimme, veerkrachtige regio, op weg naar een circulaire economie. Een regio waarin ruimte blijft om te pionieren, waarin hard wordt gewerkt en het leven goed is. Een regio waarin stad en platteland met elkaar in balans zijn.
Beleidsvoornemens worden programmatisch uitgewerkt en via een projectorganisatie tot uitvoering gebracht.
Vanuit RNOB wordt vorm gegeven aan AgriFood Capital. Onder deze merknaam wordt met partners uit onderwijs en bedrijfsleven via de ‘Strategische Agenda AgriFood Capital’ toegewerkt naar een excellente Agrifood regio.
De actuele ontwikkelingen en uitvoeringsambities staan beschreven in het ‘Jaarplan en begroting 2021 Regio Noordoost Brabant’ en de gezamenlijk uit te werken ‘Uitwerkingsagenda 2021-2022 RNOB’.
Het jaarplan 2021 betreft alleen de publieke samenwerking Regio Noordoost Brabant en is vastgesteld door het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling.
De jaarplannen en jaarverslagen van de Stichting AgriFood Capital (AFC) en Noordoost Brabant Werkt zijn een 1e verantwoordelijkheid van deze gremia en worden ter kennisname aangeboden aan de besturen van de regiopartners.
De programmabegroting voorziet in de bijdragen aan de regio Noordoost Brabant (AFC en Noordoost Brabant Werkt). De bijdrage aan het regiofonds is € 3,00 per inwoner en € 1,00 per inwoner voor de strategische WERKagenda ‘Op weg naar 2030’ van Noordoost Brabant Werkt; voor Meierijstad in totaal ca. € 325.000 (afgerond). Deze bijdragen gelden voor de periode 2021 tot en met 2024 (geen jaarlijkse indexering).
De belangrijkste risico's
De activiteiten van de Regio vanuit de regio brengen geen (financiële) risico’s met zich mee.
Financieel belang
RNOB ontvangt een bedrag van € 4,00 per inwoner. Van de € 4,00 per inwoner gaat € 1,54 naar de overheidssamenwerking RNOB, € 1,46 naar de samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs (de uitvoeringsorganisatie AgriFood Capital) en € 1,00 naar de samenwerking met Noordoost Brabant Werkt gericht op werkgelegenheid.
Realisatie 2020
Begroot 2021
Realisatie 2021
Bijdrage van gemeente
323.260
320.592
324.776
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Overige verbonden partijen Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant
Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant
Algemene informatie
Programma:
6. Sociaal domein
URL:
Niet van toepassing
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Jeugd door wethouder Roozendaal.
Openbaar belang
De gemeenten zijn een onderlinge samenwerking aangegaan gericht op het zorgdragen voor een kwalitatief goede en efficiënte inkoop van de jeugdtaken op basis van de Inkoopstrategie 2020-2024, de jaarlijks vastgestelde Inkoopopdracht, het Regionaal Beleidsplan Jeugd 2020-2024, en beleidsopdrachten, met inachtneming van de bepalingen van de Jeugdwet.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
In 2021 is de gespecialiseerde jeugdhulp volgens het noodscenario ingekocht. Dit noodscenario is het gevolg van het eerdere besluit om de nieuwe inkoop 2021 uit te stellen als gevolg van de coronacrisis. Het noodscenario is in lijn met de inkoopstrategie en de inkoopopdracht. Om de inkoop van jeugdhulp ook vanaf 2022 te borgen stond 2021 voor een belangrijk deel in het teken van het als nog uitvoeren van de nieuwe inkoop. Dit is in 2021 gerealiseerd waardoor de nieuwe inkoop vanaf 1-1-2022 een feit is.
De belangrijkste risico's
Tot 2021 was er sprake van volledige solidariteit voor JeugdzorgPlus. Ten aanzien van de zware jeugdtaken was er sprake van een inleg naar rato van 3 jaars hulpgemiddelde op basis van het aantal jeugdigen in jeugdhulp.
Vanaf 2022 zijn we volledig solidair ten aanzien van JeugdzorgPlus, excessieve casuïstiek en voorzieningen waarvan we als regio instandhouding van belang vinden zoals Veilig Thuis, Crisisdienst en Gecertificeerde Instelling. De inleg naar rato rondom de zware jeugdhulp is losgelaten dit in lijn met de nieuwe inkoop en het lokaal betalen voor de jeugdhulp.Financieel belang
De uitvoeringskosten worden door de gemeenten aan het RIOZ betaald conform de afgesproken inleg en verdeelsleutel.Het RIOZ heeft geen eigenstandige begroting met eigen vermogen en vreemd vermogen.
Realisatie 2020
Begroot 2021
Realisatie 2021
Bijdrage van gemeente
285.929
301.974
285.190
Eigen vermogen per 1-1
nog niet bekend
Eigen vermogen per 31-12
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 1-1
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 31-12
nog niet bekend
Resultaat
nog niet bekend
- Overige verbonden partijen Centrumregeling ter uitvoering Wmo
Centrumregeling ter uitvoering specialistische Wmo
Algemene informatie
Programma:
6. Sociaal domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Wmo door wethouder Compagne
Openbaar belang
Om de afspraken over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de gemeenten in de regio goed te regelen, zijn die vastgelegd in de Centrumregeling Wmo 2020. Voor Wmo Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang geldt een aparte centrumregeling.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Per 2022 is er een nieuwe inkoop van kracht voor begeleiding, dagbesteding, beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
De belangrijkste risico's
Kosten van de inkooporganisatie staan in principe vast. Als daar aanleiding toe is kan bijstelling plaatsvinden. Kosten van de centrumregeling zijn beperkt.
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage betreft het aandeel voor Wmo specialistische hulp in de uitvoeringskosten van het bureau Regionale Inkoop Organisatie Zorg (RIOZ). De kosten worden verdeeld op basis van het aantal inwoners per 1 januari in het voorgaande jaar. De uitvoeringskosten voor Wmo Beschermd wonen en maatschappelijke opvang worden betaald uit de centrumgelden die de gemeente Den Bosch voor uitvoering van deze taak ontvangt.
Realisatie 2020
Begroot 2021
Realisatie 2021
Bijdrage van gemeente
99.379
157.303
117.580
Eigen vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.
- Overige verbonden partijen Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Algemene informatie
Programma:
6. Sociaal domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Wmo door wethouder Compagne
Openbaar belang
Om de afspraken over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheid van de gemeenten in de regio goed te regelen, passend bij de huidige wet- en regelgeving (o.a. Doordecentralisatie en Norm van Opdrachtgeverschap,) is door betrokken gemeenten een centrumregeling aangegaan: Centrumregeling beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg en aanverwante taken regio Meierij en Bommelerwaard 2022 e.v. Inhoudelijk is Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2020 e.v. de basis voor de samenwerking.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Per 2022 is er een nieuwe inkoop van kracht voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Jaarlijks wordt een (lokaal/regionaal) uitvoeringsplan vastgesteld t.b.v. de uitvoering van de regiovisie.
Met ingang van 2022 geldt ook een nieuwe centrumregeling (2022 - 2025) om in te spelen op o.a. de doordecentralisatie en Norm van Opdrachtgeverschap. Daarvoor is ook een regioplan opgesteld. Het Regioplan is een concrete uitwerking van de ambitie op Beschermd Wonen uit de Regiovisie.De belangrijkste risico's
Beschermd wonen en maatschappelijke opvang lopen nu via de centrumgemeente (‘s-Hertogenbosch). Beide taken worden gedecentraliseerd waarbij (op termijn) middelen ook naar de afzonderlijke gemeenten zullen komen. Voor beschermd wonen zullen de middelen vanaf 2022 volgens een objectief verdeelmodel verdeeld worden. Hierover zijn regionaal afspraken gemaakt tot en met 2025. Voor Maatschappelijke opvang volgt de doordecentralisatie later.
We krijgen de komende jaren binnen de beleidsterreinen van beschermd wonen en maatschappelijke opvang met veel ontwikkelingen en nieuwe wet- en regelgevingen te maken. Deze ontwikkelingen hebben ook financiële consequenties.Financieel belang
Voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang is tussen Rijk en de VNG afgesproken dat er gewerkt wordt met centrumgemeenten. Elke regio heeft een eigen centrumgemeente die de regierol heeft en de financiële middelen ontvangt van het Rijk. Voor de regio Meierij en Bommelerwaard (Vught, Boxtel, Haaren, Sint Michielsgestel, Meierijstad, Maasdriel , Zaltbommel en ’s-Hertogenbosch) is de gemeente ’s-Hertogenbosch de aangewezen centrumgemeente. Op 1 januari 2022 gaan de bij deze beleidsterreinen behorende middelen naar de afzonderlijke gemeenten (doordecentralisatie).De uitvoeringskosten worden betaald uit de centrumgelden die de gemeente 's-Hertogenbosch ontvangt.
Realisatie 2020
Begroot 2021
Realisatie 2021
Bijdrage van gemeente
0
0
0
Eigen vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.