Beleid / beheer
In 2021 hebben we, ondanks de verplichte lockdowns ten gevolge van corona, uitvoering kunnen geven aan zowel klein als groot onderhoud en aan verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed conform de Kadernota Vastgoed en het DMOP. De achterstand in het onderhoud die was ontstaan ten gevolge van de fusie is in 2021 ingelopen waardoor we weer regulier groot en klein onderhoud kunnen uitvoeren volgens planning. Tevens hebben we een professionalisering- en efficiencyslag gerealiseerd op het gebied van het beheer- en exploitatieproces, het huurinningsproces en de afbakening van taken en functies van het werkatelier Vastgoedbeheer.
Kwaliteit
Na enige stagnatie als gevolg van de corona is de planning voor de toegankelijkheidswerkzaamheden in 2021 aangepast en de uitvoering weer opgestart. De kleine en meer ingrijpende toegankelijkheidswerkzaamheden worden voor zover mogelijk in 2022 afgerond met een mogelijke uitloop in het 1e kwartaal van 2023.
In de context van veilige en gezonde openbare gebouwen is dit jaar de risicoanalysematrix "Veiligheid en Gezondheid" afgerond en is de vastgoedportefeuille hieraan getoetst. Deze screeningsresultaten worden in de eerste helft 2022 aan college/raad gepresenteerd en ter vaststelling voorgelegd.
Het afgelopen jaar hebben we nog meer ingezet op de doorontwikkeling van operationele vastgoedbeheerder en controller naar analist met het uiteindelijke doel strategisch vastgoedbeheerder. Hiervoor is een belangrijke stap gezet door de oplevering van het vastgoedregistratiesysteem/de verhuurmodule Ultimo dat in 2022 wordt ingezet als bronbestand voor de screening van de vastgoedportefeuille en de makelaarsfunctie. Met behulp van Ultimo kan in combinatie met het geactualiseerde DMOP straks ook op een efficiëntere manier meerjarig inzicht worden gegeven in toekomstige vervangingsinvesteringen.
In navolging van de Kadernota Vastgoed is de 4-jarige actualisatie van het in 2018 vastgestelde DMOP aanbesteed en opgedragen aan bureau PVM. PVM is in het vierde kwartaal 2021 gestart met de opnames van de gebouwen en installaties. De schouwrapportages worden vervolgens ingevoerd in de onderhoudsmodule en doorgerekend. Volgens planning wordt het geactualiseerde DMOP in december 2022 ter vaststelling voorgelegd.
Op het gebied van verduurzaming is voor het maatschappelijk vastgoed in kaart gebracht met welke gebouwen en tegen welke investeringen er een bijdrage wordt geleverd aan de ambitie om voor zover mogelijk in 2030 CO2-neutraal te zijn. In dit kader zijn er tegelijk met het reguliere onderhoud verduurzamingsmaatregelen getroffen. Hierbij dient u te denken aan vervanging van conventionele verlichting door LED-verlichting al dan niet in combinatie met de installatie van PV-panelen en aan het installeren van warmtepomp(en). Dit jaar is er ook gestart met de voorbereidingen voor het monitoren van het energieverbruik in relatie tot de bezettingstijden van binnensportaccommodaties, wijkgebouwen/dorpshuizen en de dienstgebouwen.
De verplichte energielabeling voor gebouwen die hieraan in 2023 moeten voldoen, is dit jaar grotendeels afgerond. Nagenoeg al onze gebouwen zijn dit jaar gelabeld en voldoen aan het verplichte C-label. Een aantal panden worden gelabeld in 2022 omdat aan deze gebouwen eerst nog een aantal verduurzamingsmaatregelen worden uitgevoerd die van invloed zijn op het toe te kennen label.
Tenslotte zijn er een aantal grootschalige renovatie- en nieuwbouwprojecten opgeleverd, zoals Natuur Educatie Centrum " 't Bundertje ", zwembad " De Neul ", " RAADhuis ", Raadhuis Veghel, Jongerencentrum " Bizzi ".
Financiën
Met de in 2021 opgestarte actualisatie van het DMOP uit 2018 wordt per gebouw inclusief de W en E-installaties bepaald of de jaarlijkse dotatie aan de onderhoudsvoorziening toereikend is (geweest).
Risico’s
Door de vaststelling van het DMOP in 2018 was het risico van de ontoereikendheid van het onderhoudsbudget tot een minimum beperkt. We dienen wel rekening te houden met het feit dat na actualisatie van het DMOP de kans / het risico reëel is dat het budget/de onderhoudsvoorziening niet toereikend blijkt te zijn.
In grote lijn is dit terug te voeren tot een drietal oorzaken:
- Groei van de vastgoedportefeuille in absoluut aantal en aard en grootte van de gebouwen;
- Substantiële stijging van bouw- en onderhoudskosten in de laatste jaren ten gevolge van schaarste aan grondstoffen/bouwmaterialen en krapte op de arbeidsmarkt voor de bouw;
- De keuze in 2018 om het DMOP niet jaarlijks te indexeren met tenminste het inflatiepercentage maar te kiezen voor één keer per vier jaren het DMOP te actualiseren.
Gebouwen | Begroting | Realisatie |
---|---|---|
Werkelijke stand voorziening 1-1-2021 | 6.123 | 7.334 |
Toevoeging: | 1.811 | 2.255 |
Onttrekking: | 2.695 | 3.632 |
Werkelijke stand voorziening per 31-12-2021 | 5.239 | 5.957 |