Algemene dekkingsmiddelen | Jaarrekening 2020 | Begroting Primitief 2021 | Begroting na wijziging 2021 | Realisatie 2021 | Verschil 2021 |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.171 | 1.457 | 3.356 | 1.964 | 1.392 |
Baten | 145.906 | 143.127 | 149.355 | 153.021 | 3.666 |
Saldo van baten en lasten | 143.736 | 141.670 | 145.999 | 151.056 | 5.058 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 143.736 | 141.670 | 145.999 | 151.056 | 5.058 |
Toelichting afwijkingen
Toelichting (bedragen x € 1.000) | Bedrag | V/N |
---|---|---|
Lasten | ||
Doorberekening loonkosten | - 57 | N |
Stelpost algemene uitkering uit het gemeentefonds | 1.462 | V |
Overige afwijkingen, per saldo | - 46 | N |
Baten | ||
Onroerende zaakbelastingen | 660 | V |
Baatbelastingen | - 82 | N |
Heffing en invordering gemeentelijke belastingen | 57 | V |
Algemene uitkering gemeentefonds | 2.730 | V |
Integratie uitkering Participatiewet | 334 | V |
Totaal gerealiseerd resultaat baten en lasten | 5.058 | V |
Onttrekkingen reserves | ||
Toevoegingen reserves | ||
Totaal mutaties reserves | 0 | V |
Totaal gerealiseerd resultaat | 5.058 | V |
V = Voordeel, N = Nadeel |
Eenmalige budgetten
Voor dit onderdeel zijn geen eenmalige budgetten gedefinieerd.
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is, algemene uitkeringen, dividend en het saldo van de financieringsfunctie. Hieronder gaan we in op deze dekkingsmiddelen
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2021 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is: | |||||||||
OZB eigenaren (woningen) | 11.256 | 0 | 11.256 | 11.256 | 201 | 11.055 | 11.427 | 152 | 11.275 |
OZB gebruiker (niet-woningen) | 3.710 | 0 | 3.710 | 3.770 | 0 | 3.770 | 4.019 | 0 | 4.019 |
OZB eigenaren (niet-woningen) | 4.766 | 0 | 4.766 | 4.766 | 0 | 4.766 | 5.005 | 0 | 5.005 |
Baatbelasting | 16 | 0 | 16 | 84 | 0 | 84 | 2 | 0 | 2 |
Lichtreclame | 62 | 0 | 62 | 54 | 10 | 44 | 70 | 14 | 56 |
Reclamebelasting | 268 | 0 | 268 | 157 | 0 | 157 | 120 | 0 | 120 |
Precariobelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 |
Invordering | 0 | 0 | 0 | 80 | 0 | 80 | 121 | 0 | 121 |
Doorberekende kosten salaris en kapitaallasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.341 | -1.341 | 0 | 1.494 | -1.494 |
Totaal lokale heffingen | 20.078 | 0 | 20.078 | 20.167 | 1.552 | 18.615 | 20.766 | 1.660 | 19.106 |
De werkelijke baten van lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is, wijken ten opzichte van de begroting na wijziging af met een bedrag van € 598.000. Voor OZB (gebruikers niet-woningen) en eigenaren (niet)-woningen) is een overschot gerealiseerd terwijl de werkelijke opbrengsten. reclamebelasting en baatbelasting achter blijven bij de raming. Een onderbouwing van dit verschil is aangegeven bij de analyse op de afwijkingen van programma 0.
De overige afwijking is met name ontstaan bij lichtreclame en opbrengst invordering.
Algemene uitkeringen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2021 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Algemene uitkeringen: | |||||||||
Algemene uitkering 2021 | 105.730 | 1.462 | 104.268 | 111.789 | 1.462 | 110.327 | 114.573 | 0 | 114.573 |
Integratie-uitkering decentralisatie jeugdzorg | 1.530 | 0 | 1.530 | 1.562 | 0 | 1.562 | 1.562 | 0 | 1.562 |
Integratie-uitkering participatiewet | 14.814 | 0 | 14.814 | 15.226 | 0 | 15.226 | 15.560 | 0 | 15.560 |
Uitkering huidig boekjaar | 122.074 | 1.462 | 120.612 | 128.577 | 1.462 | 127.115 | 131.695 | 0 | 131.695 |
Mutaties uitkeringsjaar 2020 | 0 | 0 | 0 | 73 | 0 | 73 | 41 | 0 | 41 |
Mutaties uitkeringsjaar 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -23 | 0 | -23 |
Totaal algemene uitkeringen | 122.074 | 1.462 | 120.612 | 128.649 | 1.462 | 127.188 | 131.713 | 0 | 131.713 |
De ontwikkeling van de algemene uitkering (accres) wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ontwikkeling van de rijksuitgaven. Volgens het systeem van 'samen de trap op en samen de trap af' hebben wijzigingen in de rijksuitgaven direct invloed op de omvang van het gemeentefonds. Kortweg; als het Rijk door bezuinigingen minder uitgeeft, krijgen de gemeenten minder geld in de algemene uitkering.
Uit bovenstaande blijkt dat de algemene uitkering en de integratie-uitkeringen sociaal domein tezamen
€ 3.064.000 hoger zijn dan begroot. Dit komt doordat de septembercirculaire en decembercirculaire is ontvangen na het laatste bijsturingsmoment (2e bestuursrapportage 2021) en hierdoor niet vertaald zijn in de begroting. De uitkomsten van deze circulaires zijn kenbaar gemaakt in een raadsinformatiebrief.
Bij het bestemmen van het jaarrekeningresultaat is voorgesteld om een deel van de uitkering over te hevelen naar 2022.
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2021 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Dividend: | |||||||||
Dividend BNG | 267 | 0 | 267 | 218 | 0 | 218 | 218 | 0 | 218 |
Totaal dividend | 267 | 0 | 267 | 218 | 0 | 218 | 218 | 0 | 218 |
Het dividend betreft de winstuitkering van het jaar 2020 van de BNG. Bij de 1e financiële bijstelling is het bedrag in de begroting aangepast naar de hoogte van het werkelijk ontvangen dividend. De afwijking bij de jaarrekening is daarom nihil. Het dividend over 2021 wordt in april vastgesteld.
Saldo van de financieringsfunctie
Dit is het verschil tussen de toegerekende rekenrente aan de programma's en de werkelijk betaalde rente over de lang- en kortlopende geldleningen. Ook wel het renteresultaat genoemd.
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2021 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Saldo van financieringsfunctie: | |||||||||
Externe rentelasten | 0 | 3.131 | -3.131 | 0 | 2.731 | -2.731 | 0 | 2.730 | -2.730 |
Externe rentebaten | 230 | 0 | 230 | 322 | 0 | 322 | 325 | 0 | 325 |
Door te berekenen rente aan GREX | 0 | -1.472 | 1.472 | 0 | -1.385 | 1.385 | 0 | -1.385 | 1.385 |
Aan taakveld toe te rekenen rente | 0 | -2.708 | 2.708 | 0 | -1.053 | 1.053 | 0 | -1.094 | 1.094 |
Totaal saldo financieringsfunctie | 230 | -1.049 | 1.279 | 322 | 294 | 28 | 325 | 251 | 74 |
Bij de 2e bestuursrapportage 2021 zijn de totale baten en lasten m.b.t. rente opnieuw bekeken en aangepast in de begroting.
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2021 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Beheersvergoeding | 0 | 17 | -17 | 0 | 17 | -17 | 0 | 7 | -7 |
Betalingsverkeer | 0 | 33 | -33 | 0 | 33 | -33 | 0 | 46 | -46 |
Totaal | 0 | 49 | -49 | 0 | 49 | -49 | 0 | 53 | -53 |
Het betreft de beheervergoeding voor starters en duurzaamheidsleningen en de kosten van het betalingsverkeer banken.