Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

De risico’s zijn beoordeeld op de kans dat deze zich daadwerkelijk  voordoen en op het financiële gevolg als het risico zich voordoet. Hoe hoger de score, hoe hoger het risico.
Bij de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing is afgesproken dat alle risico’s met een totale risicoscore van 15 of hoger gemeld worden in de planning- en control documenten (de zogenaamde top risico’s).

Uit onderstaande tabellen blijkt dat de risico's afnemen, dit wordt vooral veroorzaakt door verlaging van het risico ten aanzien van de onzekerheid van het resultaat bij bouwgronden in exploitatie. Nadere toelichting daarop is te vinden in de paragraaf Grondbeleid.

Wij hebben de volgende top risico’s geïdentificeerd:

Risico naam
(bedragen x € 1.000)

(Beheers)maatregelen

Risico score

Financieel gevolg

Reken perc.

Risico waarde

Investering wijkuitvoeringsplan transitievisie warmte

Meierijstad besloot in april 2021 dat duidelijkheid vanuit de Rijksoverheid over het juridisch en financieel kader een voorwaarde is om tot uitvoering over te gaan.

25

5.000

90

4.500

Extra personeelskosten als gevolg van wachtgeldverplichtingen en ziekteverzuim

Er is een richtlijn opgesteld hoe om te gaan met medewerkers die disfunctioneren. Vervanging van de zieke medewerkers vindt uitsluitend plaats als de dienstverlening onder hoge druk komt te staan.

20

750

90

675

Onzekerheid financieel resultaat bij bouwgronden in exploitatie

Continue monitoren van ontwikkelingen. Onzekere verplichte winstnemingen reserveren voor opvang risico's.

25

30.300

90

27.270

Risico's grote projecten

2 x per jaar wordt de rapportage grote projecten geactualiseerd zodat tijdig bijgestuurd kan worden.

15

3.978

50

1.989

Overschrijding van de begroting

Scherp sturen op budgetten.

25

2.000

90

1.800

Prijsstijgingen als gevolg van tekort aan grondstoffen en gebrek aan capaciteit op de markt om investeringen / werkzaamheden uit te voeren

  • Als de prijsstijgingen doorzetten, leidt dit tot een hoger prijsindexatie binnen de Algemene uitkering. Met enige vertraging leiden hogere prijzen tot een hogere Algemene uitkering.
  • Werken uitstellen tot prijzen dalen.
  • Realistisch plannen waardoor we kosten meer spreiden in de tijd.
  • Goed bepalen welke werken prioriteit hebben in verband met veiligheid, voorkomen moet worden dat we op de markt met onze eigen aanbestedingen gaan concurreren.

25

1.000

90

900

Wijziging in rekenrente doelvermogen Stadsgewest

Ontwikkelingen op dit gebied volgen.

25

3.000

90

2.700

Herverdeling uitkering Gemeentefonds

De ontwikkelingen worden gevolgd. Bij de Kadernota 2023 zullen de effecten op het financieel meerjarenperspectief worden opgenomen.

25

2.200

90

1.980

Budget Wmo hulp bij het huishouden

Sturing op het gebruik van hulp bij het huishouden.
Momenteel worden regionaal en lokaal verschillende mogelijkheden onderzocht om te kunnen sturen op het gebruik van hulp bij het huishouden. Zo wordt hier aandacht aan besteed bij de inkoop voor huishoudelijke verzorging per 2023 en worden voorbereidend daarop pilots ontwikkeld. Zo wordt onder andere bekeken hoe voorliggend kan worden gestuurd met behulp van algemene voorzieningen, algemeen gebruikelijke middelen, communicatiemiddelen en de werkwijze van de toegang.

16

750

75

562

Budget Wmo specialistische hulp in natura

Sturing op het gebruik van hulp.
Bij de uitvoering van de nieuwe inkoop vanaf 2022 vormt onze lokale toegang een sleutelrol in de daadwerkelijke kosten voor de specialistische hulp Wmo. Daarom besteden we bij de implementatie nadrukkelijk aandacht aan de instructie van de toegang.
In 2022 wordt gewerkt aan de opzet van een regionaal monitoringsysteem waarbij het uitgangspunt is dat dit aan moet sluiten op het lokale monitoringsysteem. Dat moet ervoor zorgen dat we beter inzicht krijgen in de realisatie van de hulp en op tijd kunnen bijsturen als dat nodig of wenselijk is. We onderzoeken hoe we meer uitvoering kunnen geven aan het naar voren organiseren van hulp. Hulpvragen komen daardoor eerder bij het voorliggend veld terecht in bijvoorbeeld voorliggende voorzieningen.

16

750

75

562

Budget Zorg in Natura Jeugdhulp

Sturing op het gebruik van jeugdhulp.
Bij de uitvoering van de nieuwe inkoop vanaf 2022 vormt onze lokale toegang een sleutelrol in de daadwerkelijke kosten voor de jeugdhulp. Daarom hebben we bij de implementatie nadrukkelijk aandacht besteed aan de instructie van de toegang.

Inzicht in gebruik van jeugdhulp
In 2021 is gewerkt aan de opzet van een regionaal monitoringsysteem waarbij het uitgangspunt is dat dit aan moet sluiten op het lokale monitoringsysteem. Deze monitoringsystemen moeten ervoor zorgen dat we vanaf 2022 een beter inzicht krijgen in de realisatie en kosten van de jeugdhulp en op tijd kunnen bijsturen als dat nodig of wenselijk is.

20

750

90

675

Totaal top risico's

50.478

43.613

Benodigd weerstandscapaciteit (bedragen x € 1.000)

Risico waarde  2021

Gekwantificeerde top risico's

43.613

Overige gekwantificeerde risico's

3.701

Waarschijnlijkheidsfactor 90%

42.575

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2022 11:24:19 met de export van 05/19/2022 16:45:39