Verbonden partijen

Geestelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant

Geestelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant

Algemene informatie

Programma:

7. Volksgezondheid en milieu

URL:

https://www.ggdhvb.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

H.J. (Rik) Compagne

Bestuurlijk vervanger:

M.H.B. (Menno) Roozendaal

Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:

nee

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in Dagelijks en Algemeen Bestuur door wethouder Compagne.

Openbaar belang

De GGD geeft uitvoering aan de wet Publieke Gezondheid. De GGD doet dit in opdracht van de binnen de regio Oost-Brabant vallende 25 gemeenten. Het doel van de GGD is: Mensen gezonde kansen bieden om alles uit hun leven te halen. Het beleid van de GGD richt zich op de publieke en preventieve gezondheid; de taken die de overheid op zich neemt om de gezondheid van iedereen te bewaken, beschermen en bevorderen, zonder dat mensen daar altijd om vragen. Daarbij hebben ze extra aandacht voor mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze kwetsbaar zijn of zorg mijden. Samenwerking staat daarbij centraal. De GGD wil haar kennis actief verbinden aan partijen in het sociaal- en veiligheidsdomein en het openbaar bestuur. De financiële voordelen, kwaliteit zorg/dienstverlening en het brede pakket aan diensten zijn argumenten voor gemeenten om deel te nemen aan deze gemeenschappelijke regeling.
Taken GGD:
- Jeugdgezondheid
- Gezondheidsbescherming
- Gezondheidsbevordering en leefstijl
- Monitoren, signaleren en advies
- Toezicht houden
- Publieke gezondheid bij rampen en crises
- Openbare geestelijke gezondheidszorg

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

- In juli 2019 stelde het Algemeen Bestuur de beleidsvisie 2019-2023 vast. Het is een bijgewerkte beleidsvisie van de eerder vastgestelde beleidsvisie 2017-2021, waardoor de nieuwe beleidsvisie nu aansluit op de zittingstermijn van de gemeenteraden. Deze beleidsvisie is nog steeds van kracht en geeft inhoudelijk richting aan de GGD. Rapportages laten zien dat de GGD resultaten boekte in de afgelopen jaren en dat, ondanks de coronacrisis, zijn ambities verwezenlijkt. In 2023 rondt de GGD dit deel af.
- De coronacrisis heeft een grote impact heeft op de zorgsector, op de economie en op de maatschappij in zijn geheel. De GGD kan directe en indirecte gevolgkosten van de coronacrisis declareren bij het ministerie van VWS. De GGD verwacht met deze compensatie-afspraken de financiële gevolgen van de coronacrisis te kunnen dekken, zonder daarvoor een beroep te hoeven doen op onze deelnemende gemeenten.
- Door de coronacrisis is het nu zaak om te investeren in gezondheidsbevordering om mensen weerbaarder te maken. De GGD past toe wat hij leerde uit de aanpak van de coronapandemie.
- De GGD gaat inzetten op: inzicht, gezonde omgeving en gezondheidsbevordering.
- Actueel basispakket: Met een actueel basispakket sluiten de diensten van de GGD nog beter aan bij de behoefte. In een nieuw basispakket vertaalt de GGD de ervaringen met corona, de (veranderde) behoeften en succesvolle interventies. Daarbij gaat het om de inhoud en de opbrengsten; er is geen financiële taakstelling. Dit nieuwe pakket kan leiden tot een lagere of hogere gemeentelijke bijdrage.
- Huisvesting: In Oss gaat in 2022 het nieuwe gezondheidsplein open en ook voor Uden gebeurt dat nog in 2022. De nieuwe huisvesting leidt tot een jaarlijkse structurele besparing van ongeveer € 450.000. Na het realiseren van alle vestigingen kan het algemeen bestuur besluiten over het inzetten van deze besparing. Dit besluit kan de GGD dan verwerken in de begroting 2024;
- Doelmatigheid: De GGD wil ook een begroting met ruimte om te kunnen blijven vernieuwen. Er zijn zaken die de kosten mogelijk structureel verhogen, zoals het functiehuis en de privacyregels, maar die probeert de GGD op te vangen in de eigen begroting. De GGD wil daarom zijn doelmatigheid verhogen door effectieve en efficiënte bedrijfsvoering, zodat de GGD dit soort kostenstijgingen kan opvangen.
- Moderne werkgever: De arbeidsmarkt wordt krapper, de vergrijzing neemt toe en de instroom van (jonge) medewerkers is lager dan de uitstroom. Ook de GGD merkt dit, in medische en niet-medische functies. De GGD werkt eraan om een aantrekkelijke werkgever te zijn voor huidige en nieuwe medewerkers: de GGD investeert in duurzame inzetbaarheid, mobiliteitsbeleid, vitaliteit en een up to date functiehuis.
- HPV-vaccinatie jongens: Vanaf 2022 loopt ook de financiering van de HPV-vaccinaties voor jongens via het gemeentefonds. Als er nieuwe vaccinaties in het programma komen via het gemeentefonds, vertaalt de GGD deze uitkering naar de gemeentelijke bijdrage;
- Indexering 2023: De exploitatie van de GGD is loon- en prijsgevoelig. Daarom wil de GGD een consistente index voor de gemeentelijke bijdrage, met objectieve maatstaven en bronnen en vrij van beleidsmatige keuzes. Hiervoor volgt de GGD de afspraken in zijn gemeenschappelijke regeling, die bepaalt dat de GGD hier het systeem gebruikt van de gemeente Tilburg: jaarlijks voorspelt zij de loon- en prijsstijgingen op basis van cijfers van het Centraal Planbureau. Ze corrigeert dan ook voor de werkelijke ontwikkeling in de twee vorige jaren. Hierdoor loopt de index gelijk met de reële stijging van lonen en prijzen.

De belangrijkste risico's

- Er bestaan grote maatschappelijke zorgen over de negatieve impact van de coronamaatregelen op de leefstijl van de Nederlanders. Ook de GGD signaleert deze ontwikkeling in de gezondheidsmonitors, bijvoorbeeld de mate waarin onze inwoners ongezond eten, minder bewegen, last hebben van stress, psychosociale klachten ervaren en de mate waarin zij alcohol en tabak gebruiken. Het virus raakt mensen met een verstoord immuunsysteem door overgewicht en andere chronische aandoeningen (zoals diabetes en hart- en vaatziekten) het hardst. Deze gezondheidsproblemen zien we veel meer bij inwoners met een lagere sociaal economische status en andere kwetsbaren. Het risico dat hierdoor bestaande gezondheidsverschillen groter worden, is substantieel.  Gedurende de coronacrisis en ook in de nasleep daarvan, besteedt de GGD binnen zijn reguliere taken extra aandacht aan de onderliggende leefstijlthema’s.
- Voor 2020 en 2021 zijn afspraken gemaakt met het ministerie van VWS over de compensatie van de kosten die de GGD maakt voor zijn inzet in de bestrijding van het coronavirus. Het is onduidelijk hoe lang de coronacrisis nog duurt en in welke mate die ook in 2022 nog om inzet vraagt van de GGD. Als dat aan de orde is, dan verwacht de GGD dat de gemaakte compensatieafspraken van kracht blijven, ook voor 2022. De impact van de crisis rijkt echter verder, met mogelijke financiële gevolgen voor de GGD. Zo ligt het in de lijn der verwachting dat ook na de coronacrisis minder vraag zal zijn naar bijvoorbeeld reizigersvaccinaties, met gevolgen voor de inkomsten die de GGD daarmee genereert.

Financieel belang

Realisatie 2020

Begroot 2021

Realisatie 2021

Bijdrage van gemeente

2.686.557

2.788.006

2.788.056

Eigen vermogen per 1-1

8.528.000

7.820.000

7.820.000

Eigen vermogen per 31-12

7.820.000

6.355.000

7.749.000

Vreemd vermogen per 1-1

8.371.000

31.107.000

31.107.000

Vreemd vermogen per 31-12

31.107.000

12.112.000

23.834.000

Resultaat

247.000

0

238.000

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2022 11:24:19 met de export van 05/19/2022 16:45:39