Verbonden partijen

Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Algemene informatie

Programma:

7. Volksgezondheid en milieu

URL:

https://www.ravbrabantmwn.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

H.J. (Rik) Compagne

Bestuurlijk vervanger:

H.G.W.M. (Harry) van Rooijen

Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:

nee

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Compagne.

Openbaar belang

Het openbaar lichaam heeft ten doel het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg. Bij de RAV staat de patiënt centraal. Kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid staan hoog in het vaandel.

De GR RAV Brabant Midden-West-Noord heeft tot taak:

  • Het instellen en in stand houden van een Regionale Ambulancevoorziening;
  • Het in stand houden van een meldkamer ambulancezorg;
  • Het vaststellen en (doen) uitvoeren van het Regionaal Ambulance Plan;
  • Het (doen) leveren van een bijdrage aan de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en
  • Rampen ten behoeve van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en de Hulpverleningsdienst Brabant-Noord.

De doelstelling van de RAV Brabant Midden-West-Noord is het leveren van kwalitatief hoogwaardige ambulancezorg, die tijdig ter plaatse is en binnen de budgettaire kaders wordt gerealiseerd. Dit betekent dat de RAV de patiënt naar de zorg brengt, óf de zorg naar de patiënt.

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

·   De RAV sluit de periode af van het oude meerjarenplan 2019-2021. Het nieuwe meerjarenplan is vastgesteld in het Algemeen Bestuur van 1 juli 2021 en staat op de website van de RAV. Het meerjarenplan loopt van 2022 tot en met 2025.
·   Het draait nog steeds om de patiënt en het optimaal en efficiënt beantwoorden van zijn hulpvraag. Hierbij is het streven om de patiënt zoveel mogelijk te ontzorgen én om precies de juiste zorg te leveren, op de juiste plaats, het juiste moment, door de juiste hulpverlener.
·   Intensieve samenwerking met ketenpartners is onontbeerlijk. Zorgcoördinatie en zorgdifferentiatie staan daarom ook de komende jaren onveranderd hoog in het vaandel bij de RAV. De komende jaren investeert de RAV in intensieve samenwerking met het ziekenhuis, de huisartsen(post) en GGZ. De RAV participeert actief in bestaande overlegvormen, maar onderneemt ook zelf actie tot meer en betere samenwerking. Daarnaast blijft de GHOR een belangrijke ketenpartner in het kader van opschaling.
·   Het is de laatste jaren al een uitdaging geweest om voldoende vakbekwame medewerkers te kunnen aantrekken. Maar het is net zo belangrijk om hen duurzaam inzetbaar te houden. Daarom besteedt de RAV de komende jaren veel aandacht aan vitaliteit en betrokkenheid van de medewerkers. De RAV gaat aan de slag met het verzorgen van interne opleidingen tot ambulanceverpleegkundige en ambulancechauffeur. De RAV biedt de medewerkers doorgroeimogelijkheden op maat binnen de organisatie. De RAV streeft naar een evenwichtige opbouw van het personeelsbestand.
·   De afgelopen jaren is de RAV fors gegroeid, waarbij ook de ondersteunende functies zijn toegenomen. Om de groeiende organisatie zo efficiënt mogelijk te laten functioneren, is het nodig om de bestaande interne processen kritisch te bekijken en te optimaliseren. Daarbij wil de RAV de komende jaren nog meer datagestuurd gaan werken.
·   Jarenlang werd door VWS vastgehouden aan de 15-minutennorm om het niveau van ambulancezorg te beoordelen, bij gebrek aan alternatieve indicatoren, daarbij de ambulancesector uitdagend om met voorstellen te komen. Inmiddels heeft de sector een kwaliteitskader ontwikkeld dat is goedgekeurd en dat 26 indicatoren bevat waarmee daadwerkelijk het niveau van de geleverde zorg gemeten kan worden. Tijdigheid in het spoedvervoer is hier één van;
·   Op 1 januari 2020 startte de RAV Brabant MWN de pilot 'Zorgcoördinatie Bossche regio', met goedkeuring en subsidiëring van VWS. In deze pilot werkt de RAV Brabant MWN intensief samen met het Jeroen Bosch Ziekenhuis, de HAP Huisartsenposten Oost-Brabant, Brabant Zorg (VVT), Vivent (VVT), Farent (sociaal domein) en Reinier van Arkel (GGZ). In 2020 vonden de voorbereidingen plaats, en begin 2021 werd gestart met de daadwerkelijke fysieke samenwerking vanuit de meldkamer in Den Bosch.

De belangrijkste risico's

·   De vraagtekens die de ambulancesector al jaren stelt bij de 15-minutennorm, worden ook door het ministerie onderkend. Tijdigheid blijft een onderdeel van de kwaliteit van ambulancezorg, maar is niet het enige aspect. Het zwaartepunt zal in de komende jaren verschuiven van tijdigheid naar kwaliteit van zorg. Eerder sprak de minister al zijn trots uit over de Nederlandse ambulancezorg, en de manier waarop de sector zelf actief is om de kwaliteit van de zorg te verhogen, onder andere door het ontwikkelen van het Landelijk Kwaliteitskader Ambulancezorg 1.0. Het grote knelpunt in de paraatheidsuitbreiding is (nog steeds) personeel. Het is al jaren erg lastig om voldoende geschikt personeel te werven, en het personeelstekort in de acute zorg zal de komende jaren alleen nog maar toenemen.
·   De RAV is overtuigd dat zorgdifferentiatie de oplossing is om ambulancezorg optimaal aan te laten sluiten bij de zorgvraag van de patiënt. In 2023 biedt de RAV een breed aanbod in ambulancezorg, waarbij de patiënt wordt vervoerd of ter plaatse geholpen wordt. In het vervoersegment verzorgt de RAV laag- en midden-complex planbaar vervoer en (hoogcomplex) spoedvervoer. In de ambulancezorg ter plaatse zijn, naast de standaardzorg door reguliere ambulanceteams, inmiddels meer mogelijkheden in behandeling en diagnosestelling door de inzet van verpleegkundig specialisten in het primaire proces. Zorgdifferentiatie biedt niet alleen een betere zorg op maat voor de patiënt, maar draagt ook bij aan efficiency van de inzet en het terugdringen van het personeelstekort.

Financieel belang

De begroting is sluitend. De begroting 2021 is kostendekkend en er is geen gemeentelijke bijdrage in opgenomen.

Realisatie 2020

Begroot 2021

Realisatie 2021

Bijdrage van gemeente

0

0

0

Eigen vermogen per 1-1

13.670.000

13.749.000

13.738.000

Eigen vermogen per 31-12

13.738.000

13.708.000

14.180.000

Vreemd vermogen per 1-1

25.506.000

23.696.000

25.744.000

Vreemd vermogen per 31-12

25.744.000

27.096.000

32.686.000

Resultaat

173.720

0

489.232

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2022 11:24:19 met de export van 05/19/2022 16:45:39