Ontwikkeling van gewaarborgde geldleningen en garantstellingen
Waarborgen | Aard | Oorspronkelijk | Restant | Restschuld | Percentage | Restant |
---|---|---|---|---|---|---|
NWB | Borg | 121.608 | 50.067 | 98.602 | 50% | 49.301 |
BNG | Borg | 141.654 | 61.652 | 123.295 | 50% | 61.647 |
Rabobank SOR | Borg | 1.000 | 651 | 613 | 100% | 613 |
SNS/de Plu | Borg | 740 | 241 | 0 | 100% | 0 |
Scheifelaar IICV | Borg | 8.000 | 8.000 | 0 | 100% | 0 |
FMS Wertmanagement | Borg | 11.000 | 5.500 | 0 | 50% | 0 |
Totaal gewaarborgd | 284.002 | 126.111 | 222.509 | 111.561 |
Garantstellingen | Aard | Restant | Restant |
---|---|---|---|
Stater totaal | Garant | 747 | 465 |
SNS Bank | Garant | 36 | 21 |
Regiobank/SNS Bank | Garant | 33 | 23 |
ING | Garant | 680 | 471 |
Rabobank | Garant | 260 | 185 |
Totaal garantstellingen | 1.756 | 1.165 | |
Totaal balans | 127.867 | 112.726 |
Overzicht met langlopende verplichtingen.
Soort verplichting | Contract | Ingang | Einde |
---|---|---|---|
Groen afval | PxQ | 1-1-2017 | 31-12-2024 |
Huishoudelijk restafval (BOVUS) | PxQ | 1-2-2019 | 31-1-2028 |
Raamovereenkomst van het klein elementen en rioolonderhoud | PxQ | 1-4-2020 | 31-3-2024 |
Raamovereenkomst Veghels buiten Stedenbouw en Landscahp | PxQ | 1-1-2022 | 31-12-2025 |
Ecologisch onderhoud | PxQ | 1-12-2020 | 1-12-2022 |
Raamcontract ICT hardware | PxQ | 1-9-2021 | 1-9-2024 |
Raamcontract operational lease (ICT) | PxQ | 1-1-2022 | 31-12-2025 |
Inzameling afval en meer in de | 13.132 | 1-1-20109 | 31-12-2028 |
Nieuwbouw zwembaden | 15.600 | 2020 | 31-8-2022 |
Onderhoud nieuwe zwembaden | 3.313 | 2020 | 2045 |
Adviesdienst Veghels Buiten | PxQ | 16-3-2018 | 16-3-2022 |
Microsoft producten | PxQ | 1-7-2019 | 30-6-2022 |
Kredietlimiet.
De gemeente heeft een rekening-courantkrediet bij de BNG van € 3.000.000 per 1 januari 2019 t/m 31 december 9999.
Toelichting bijdrage CAK
Met betrekking tot de eigen bijdragen die het CAK int en aan de gemeenten afdraagt geldt op basis van de Kadernota rechtmatigheid 2017 van de commissie BBV het volgende. Gemeenten kunnen op basis van de overzichten van het CAK wel de aantallen personen, soort en omvang van de zorgverlening beoordelen met de eigen WMO-administratie. Probleempunt is dat door het ontbreken van inkomensgegevens op deze overzichten de informatie over de eigen bijdrage ontoereikend is om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen als gevolg van het niet kunnen vaststellen van de juistheid op persoonsniveau, zoals hiervoor is toegelicht.
Btw-onderzoek 2022
Medio 2022 start een btw-onderzoek dat door de Belastingdienst zal worden uitgevoerd. Eind 2022 cq. begin 2023 worden de uitkomsten van betreffend onderzoek verwacht. Dan wordt duidelijk of er sprake is van fiscale impact van het onderzoek en hoe hoog die zal zijn.
Juridische geschillen
De gemeente Meierijstad is partij in enkele juridische geschillen, waarvan sommige al enige jaren lopen. Voor deze en de overige geschillen geldt dat het op dit moment niet in te schatten valt of er sprake zal zijn van een financiële impact en hoe hoog die zal zijn.
Verlofsaldi
De vakantiedagenverplichting is opgebouwd uit verschillende onderdelen. Jaarlijks is er sprake van het vervallen van een deel van het niet opgenomen verlof. Voor bovenwettelijk verlof geldt dat dit over 5 jaar mag worden opgespaard en dan komt te vervallen. Uitbetalen van verlof is maar beperkt mogelijk en is alleen van toepassing voor het bovenwettelijk verlof. Verwachting is dat ook over 2022 de vakantieverplichting zal stabiliseren omdat jaarlijks een deel van het (niet opgenomen) bovenwettelijk verlof komt te vervallen.
In 2020 en 2021 is sprake van een grotere stijging dan de afgelopen jaren als gevolg van de beperkingen om te reizen in corona-tijd. De verwachting is dat stuwmeren in 2022 gaan terugnemen. Het heeft in de afgelopen jaren niet geleid tot meer uitbetalen van vakantiedagen. Verwachting is ook niet dat het in de komende jaren zal leiden tot een hogere uitbetaling van vakantiedagen.
Het aantal verlofuren bedraagt per 31-12-2021 86.001, de gekapitaliseerde waarde hiervan bedraagt
€ 2.262.186. Ter vergelijking per 31-12-2020 bedroeg het aantal uren 88.633 met een waarde van € 1.979.765.
Financiële gevolgen corona
De financiële gevolgen van het corona virus voor 2021 zijn weergegeven in een afzonderlijk overzicht opgenomen onder de exploitatie. Het corona virus heeft naar verwachting ook financiële gevolgen voor 2022 op diverse beleidsterreinen van onze begroting 2022 en mogelijk voor de jaren daarna. Hoe groot de financiële impact zal zijn is nu onmogelijk te bepalen. We monitoren onze risico’s en die van onze partners voortdurend. Onze organisatie loopt vooralsnog geen risico voor de continuïteit. We bewaken onze liquiditeitspositie goed en nemen maatregelen om onze taken gedurende deze crisis zo goed mogelijk te blijven uitvoeren. Bij de bestuursrapportages 2022 geven we inzicht in de baten en lasten. We verwachten zeker extra kosten in 2022, maar gelet op onze weerstandsratio van 1,9 verwachten wij ook dat er voldoende financiële buffer is om deze kosten op te vangen. In de begroting 2022 is op voorhand extra kosten geraamd van € 1,0 miljoen. Bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo 2021 wordt voorgesteld om een deel van de niet bestede middelen welke ontvangen zijn voor het dekken van kosten corona in 2021, over te hevelen naar 2022. Daarnaast ontvangen we extra middelen van het rijk.