Exploitatie

Exploitatieresultaat

In het algemeen geldt dat een gemeente structurele taken uitvoert en daarvoor structurele baten en lasten raamt in de begroting. Structurele baten en lasten zijn dus de regel, incidentele baten en lasten zijn de uitzondering. Deze uitzonderingen worden inzichtelijk gemaakt in het overzicht van incidentele baten en lasten.
Het verschil tussen incidenteel en structureel is niet altijd even scherp te trekken.
De aard van de begrotingspost is in eerste instantie bepalend of een post als structureel of incidenteel aangemerkt wordt.
Hieronder de specificatie van 2021. Voor de toelichting op de eenmalige budgetten wordt verwezen naar de toelichting bij de programma's.

Omschrijving

Begroting voor wijziging

Begroting na wijziging

Realisatie 2021

(bedragen x € 1.000)

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Effecten Corona

0

1.000

-1.000

5.524

6.524

-1.000

5.512

3.950

1.562

Stelpost corona

0

1000

-1.000

0

1359

-1.359

0

0

0

Verantwoorde baten en lasten

0

0

0

5524

5165

359

5512

3950

1.562

Omdat de effecten van Corona over alle programma's heen lopen, zijn hier de totalen vermeld.
Voor de toelichting hierop wordt verwezen naar het afzonderlijke overzicht (zie onderdeel 'Corona').

Omschrijving

Begroting voor wijziging

Begroting na wijziging

Realisatie 2021

(bedragen x € 1.000)

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Programma 0

682

723

-41

1.899

2.101

-202

2.382

2.843

-461

Wegwerken van archiefachterstanden

0

197

-197

0

197

-197

0

61

-61

Implementatie software front- en midoffice

0

335

-335

0

250

-250

0

179

-179

Implementatie en conversiekosten eHRM

0

0

0

0

85

-85

0

66

-66

Citymarketing

0

100

-100

0

101

-101

0

94

-94

Organisatie optimalisatie

0

0

0

-62

93

-155

0

122

-122

Digitalisering documenten VTH software

0

0

0

0

98

-98

0

92

-92

Beheer en overdracht archiefbestanden voormalige gemeenten

0

0

0

0

122

-122

0

111

-111

Extra kosten verkiezingen

0

0

0

0

129

-129

0

129

-129

Aankoop grond Evertsenstraat

0

0

0

0

0

0

0

342

-342

Verkoop landbouwgronden, grond Evertsenstraat en bouwkavels (geen grondexploitatie)

0

0

0

0

0

0

1.273

0

1.273

Verkoop woning Middegaal 27

0

0

0

0

0

0

209

0

209

Vennootschapsbelasting verplichting 2021

0

0

0

0

0

0

0

1.490

-1.490

Incidentele baten en lasten < 50

0

91

-91

0

1.026

-1.026

0

157

-157

Mutaties reserves

682

0

682

1.961

0

1.961

900

0

900

Toelichting incidentele baten en lasten groter dan 50                                          
Wegwerken van archiefachterstanden
Het inventariseren en (her-)ordenen, toegankelijk maken en gereedmaken voor overbrenging aan het BHIC is in 2020 gestart. Door een latere start eb wisseling van inhuurkrachten loopt de besteding achter op de budgettering. De werkzaamheden zijn noodzakelijk om niet opnieuw onder de ondertoezichtstelling van de provincie te komen.

Implementatie software front- en midoffice
Per januari 2022 is het nieuwe zaaksysteem in gebruik genomen. Afgelopen december is de website ook al live gegaan. We verwachten zeker in 2022 nog afrondende werkzaamheden te moeten verrichten. Pas daarna mag de leverancier het laatste deel in rekening brengen.

Implementatie en conversiekosten eHRM
Ter optimalisatie van de efficiëntie van het programma moeten er nog enkele technische werkzaamheden worden uitgevoerd. Het ontbreekt aan kennis en tijd in onze organisatie om deze werkzaamheden uit te kunnen voeren. Via de leverancier willen wij een functioneel beheerder inhuren die de werkzaamheden kan uitvoeren.

Citymarketing
Voor het uitvoeren van het citymarketingbeleid zijn middelen nodig voor het inhuren van professionele ondersteuning, het organiseren van bijeenkomsten, het aanjagen van initiatieven en evenementen en voor campagnematerialen.
Er staat nog een beperkt bedrag open in verband met lopende, reeds aangegane, verplichtingen.

Organisatie optimalisatie
Het budget organisatie optimalisatie wordt gebruikt voor externe begeleiding bij procesverbeteringen en/of cultuurtrajecten binnen de ateliers; het budget 2021 was bestemd voor een traject bij de financiële ateliers en dit loopt door in 2022. We willen het daarom overhevelen.

Digitalisering documenten VTH software
In 2021 is er een duurzame digitale archiefoplossing geïmplementeerd. Deze voldoet aan de 'Common Ground' ambities vanuit de VNG. Echter in 2022 zijn er nog afrondende werkzaamheden nodig waarvoor financiële verplichting is aangegaan.

Beheer en overdracht archiefbestanden voormalige gemeenten
Budget is gebruikt in 2021 voor het inventariseren, (her-)ordenen, toegankelijk maken en gereedmaken voor overbrenging aan het BHIC. Door deze werkzaamheden is de ondertoezichtstelling van het archief door de provincie beëindigd.  

Extra kosten verkiezingen
In verband met corona zijn er extra kosten gemaakt om de verkiezingen op een veilige manier plaats te laten vinden.

Aankoop grond Evertsenstraat
In 2021 is een perceel grond aan de Evertsenstraat gekocht. Dit perceel is later weer doorverkocht,

Verkoop landbouwgronden, grond Evertsenstraat en bouwkavels (geen grondexploitatie)
In 2021 zijn diverse gronden verkocht door de gemeente. Voor zover het bouwkavels betreft vallen deze buiten de grondexploitaties.

Vennootschapsbelasting
Omdat de feitelijke grondverkopen in 2021 hoger zijn geweest dan in de aanvankelijk gemaakte prognose, is de fiscale verliescompensatie in plaats van in 2022 al in 2021 meer dan benut. Dit betekent dat er feitelijk een vpb-verplichting in dat jaar is ontstaan. De vpb-last is berekend op € 2,1 miljoen. In  eerdere jaren is een verplichting opgenomen van € 0,6 miljoen.

Verkoop woning Middegaal 27
De woning Middegaal 27 is in 2021 verkocht. Hiermee was in de begroting geen rekening gehouden.

Omschrijving

Begroting voor wijziging

Begroting na wijziging

Realisatie 2021

(bedragen x € 1.000)

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Programma 1

253

261

-8

624

632

-8

133

133

0

Lokaal Veiligheidsbeleid

0

0

0

0

95

-95

0

99

-99

Incidentele baten en lasten < 50

60

261

-8

245

537

-99

22

34

0

Mutaties reserves

193

0

193

379

0

379

111

0

111

Toelichting incidentele baten en lasten groter dan 50

Lokaal Veiligheidsbeleid
Op 5 juli 2018 heeft de raad het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 vastgesteld. De uitwerking van het beleid is vastgelegd in uitvoeringsplannen. Het uitvoeringsplan 2021 was een ambitieus en integraal plan, gericht op alle activiteiten, acties en ontwikkelingen op het gebied van diverse strategische veiligheidsthema's.

Omschrijving

Begroting voor wijziging

Begroting na wijziging

Realisatie 2021

(bedragen x € 1.000)

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Programma 2

0

0

0

640

640

0

47

47

0

Incidentele baten en lasten < 50

0

0

0

0

640

-640

0

47

-47

Mutaties reserves

0

0

0

640

0

640

47

0

47

 
Toelichting incidentele baten en lasten groter dan 50


Geen toelichting noodzakelijk.

Omschrijving

Begroting voor wijziging

Begroting na wijziging

Realisatie 2021

(bedragen x € 1.000)

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Programma 3

175

175

0

1.332

1.359

-27

808

1.216

-408

Professionalisering centrummanagement

0

100

-100

0

140

-140

0

140

-140

Tijdelijke formatie evenementen coördinator

0

0

0

0

58

-58

0

58

-58

Regiodeal circulair foodcenter

0

0

0

0

150

-150

0

150

-150

Economische profilering en promotie Meierijstad

0

50

-50

0

87

-87

0

57

-57

Beleidsontwikkeling economische zaken

0

0

0

0

147

-147

0

130

-130

Verliesname grondexploitatie bedrijventerreinen

0

0

0

0

0

0

0

368

-368

Incidentele baten en lasten < 50

0

25

-25

575

777

-202

253

313

-60

Mutaties reserves

175

0

175

757

0

757

555

0

555

Toelichting incidentele baten en lasten groter dan 50

Professionalisering centrummanagement
De bijdrage aan de centrummanagementorganisaties voor professionalisering is volledig uitbetaald, daarmee is het budget volledig besteed in 2021.

Tijdelijke formatie evenementencoördinator
In 2021 is een tijdelijke evenementencoördinator aangesteld. De coördinator is het eerste aanspreekpunt voor evenementenorganisaties. Bekeken wordt of de functie in de toekomst structureel wordt ingevuld. Bij de Kadernota 2023 vindt integrale afweging plaats.

Regiodeal circulair foodcenter
Het doel van dit project is om Nederland tot koploper en een wereldvoorbeeld te maken als het gaat om circulaire en innovatieve ketens van voedsel en voedselverpakkingen. Dit doen we vanuit het centrale thema voedselverspilling. We willen voedselverspilling tot een minimum beperken en reststromen optimaal hergebruiken (nieuwe waarde geven).
Aan dit project worden bijdragen geleverd door het Rijk en door de provincie.
De bijdrage vanuit gemeente Meierijstad is in totaal € 375.000 voor de periode 2021 tot en met 2023.
en wordt gedekt uit de algemene risicoreserve.

Economische profilering en promotie Meierijstad
Werkzaamheden voor promotie en profilering zijn gestart in 2021 uitvoering vindt plaats in 2022.

Beleidsontwikkeling economische zaken
Het budget voor beleidsontwikkeling wordt gebruikt voor divers onderzoek en advisering op het gebied van economische ontwikkelingen. Ontwikkelingen die de voorgaande jaren zijn opgestart, zijn nog niet volledig afgerond of uitgesteld in verband met coronamaatregelen. Het restantbudget is noodzakelijk om deze trajecten alsnog af te ronden.

Verliesname grondexploitatie bedrijventerreinen
De actualisatie van de grondexploitatie is toegelicht in de paragraaf grondbeleid. De binnen programma 3 verantwoorde kosten grondexploitatie betreft de bedrijfsterreinen. Zie paragraaf grondbeleid voor een onderbouwing van de winstnemingen en aanpassingen van de verliesvoorzieningen binnen de grondexploitatie (bedrijventerreinen).

Omschrijving

Begroting voor wijziging

Begroting na wijziging

Realisatie 2021

(bedragen x € 1.000)

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Programma 4

595

595

0

2.829

2.829

0

324

409

-85

Verbreding beroepsonderwijs in Meierijstad

0

50

-50

0

158

-158

0

60

-60

Vervroegde afschrijving basisschool Nijnsel

0

0

0

0

58

-58

0

58

-58

Tijdelijke huisvesting basisschool De Bunders

0

0

0

0

0

0

0

56

-56

Tijdelijke huisvesting basisschool Antonius van Padua

0

72

-72

0

72

-72

0

72

-72

Incidentele baten en lasten < 50

0

473

-473

1.813

2.541

-728

46

163

-117

Mutaties reserves

595

0

595

1.016

0

1.016

278

0

278

Toelichting incidentele baten en lasten groter dan 50

Verbreding beroepsonderwijs in Meierijstad
In 2021 is een EU-React subsidie toegekend voor een haalbaarheidsonderzoek naar een 3O-initiatief (The Chocolate Factory). Dit onderzoek loopt door in 2022. Wij faciliteren dit onderzoek en bij realisatie faciliteren wij de verbinding met het onderwijs (PO-VO-MBO-HBO).
Verder wordt in 2022 uitvoering gegeven aan de aanbevelingen uit een Verkenning naar HBO/WO in Meierijstad en aan het Actieplan Talent in Meierijstad.

Vervroegde afschrijving basisschool Nijnsel
In verband met sloop wordt de boekwaarde van het oude gebouw vervroegd afgeschreven.

Tijdelijke huisvesting basisschool De Bunders
In de begroting was geen rekening gehouden met tijdelijke huisvesting van basisschool De Bunders. De tijdelijke huisvesting is nodig in verband met vervangende nieuwbouw.

Tijdelijke huisvesting basisschool Antonius van Padua
In verband met de nieuwbouw is basisschool Antonius van Padua  tijdelijk  gehuisvest.

Omschrijving

Begroting voor wijziging

Begroting na wijziging

Realisatie 2021

(bedragen x € 1.000)

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Programma 5

50

100

-50

1.684

1.995

-311

847

973

-126

Herstel droogteschade plantsoenen

0

0

0

0

329

-329

0

219

-219

Erfgoedvisie

0

10

-10

0

135

-135

0

54

-54

Vlagheide vrijetijds- en circulaire economie

0

0

0

0

175

-175

0

59

-59

Landschapstriënnale

0

0

0

-64

48

-112

53

274

-221

Bijdrage Dommelzicht in verband met sloop Zwembad De Neul

0

0

0

0

0

0

0

82

-82

Incidentele baten en lasten < 50

0

90

-90

139

1.308

-1.169

0

285

-285

Mutaties reserves

50

0

50

1.609

0

1.609

794

0

794

Toelichting incidentele baten en lasten groter dan 50
  

Herstel droogteschade plantsoenen
Het herstel van droogteschade heeft vertraging opgelopen door capaciteitsproblemen en de noodzaak om de aanplant uit te voeren in het eerste deel van het plantseizoen ter voorkoming van uitval en aanslagproblemen.

Erfgoedvisie
De Erfgoedvisie is in Januari 2021 door de gemeenteraad vastgesteld, het bijbehorende Uitvoeringsplan is in juli 2021 door het College vastgesteld. Samen met de heemkundekringen als kennispartner wordt gewerkt aan harmonisatie en actualisatie van het beleid en beleidskaarten m.b.t. Cultuurhistorische- en Archeologische waarden. Deze kaarten zijn inmiddels gereed en zullen in het 2e kwartaal ter vaststelling worden voorgelegd.

Vlagheide vrijetijds- en circulaire economie
In 2021 is de verkenning gestart voor ontwikkelingskansen en exploitatiemogelijkheden Vlagheide. In 2022 wordt deze afgerond, waarbij een vervolg naar concrete onderdelen is te voorzien.

Landschapstriënnale
Beoogd effect van de Landschapstriënnale is aandacht voor Meierijstad en haar landschappen in het buitengebied en een positief effect op de vrijetijdseconomie binnen Meierijstad.
Het project wacht nog op een financiële bijdrage van de provincie in verband het waadpad. Daarna kan het budget worden afgesloten.

Bijdrage Dommelzicht in verband met sloop Zwembad De Neul
In verband met de sloop en nieuwbouw van het zwembad is de raming 2021 naar nagenoeg nihil bijgesteld. Er is daarbij geen rekening gehouden met een tegemoetkoming aan Dommelzicht.

Omschrijving

Begroting voor wijziging

Begroting na wijziging

Realisatie 2021

(bedragen x € 1.000)

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Programma 6

146

146

0

4.694

4.394

300

1.899

1.502

397

Mobiliteitscentrum Meierijstad

0

0

0

145

900

-755

74

149

-75

Werkbudget preventie en innovatie Sociaal Domein

0

0

0

0

367

-367

93

208

-115

Eenmalig extra budget vluchtelingenwerk

0

0

0

0

161

-161

0

161

-161

Eenmalig extra budget individuele voorzieningen jeugd

0

0

0

0

749

-749

0

128

-128

Integratie statushouders

0

75

-75

0

138

-138

0

82

-82

Uitbreiding formatie sociaal rechercheur

0

71

-71

0

71

-71

0

71

-71

Doorontwikkeling toegang

0

0

0

-110

-13

-97

0

84

-84

Inclusieve samenleving

0

0

0

0

200

-200

0

77

-77

Uitvoeringskosten TOZO

0

0

0

1.160

860

300

788

488

300

Bijdrage in verband met afwikkeling Toeslagenaffaire

0

0

0

0

0

0

105

8

97

Incidentele baten en lasten < 50

0

0

0

0

961

-961

0

46

-46

Mutaties reserves

146

0

146

3.499

0

3.499

839

0

839

Toelichting incidentele baten en lasten groter dan 50

Mobiliteitscentrum Meierijstad
Voor 2021 en 2022 zijn middelen beschikbaar gesteld om het project PIM verder te ontwikkelen. Hierbij zijn we gezien de coronacrisis versneld gestart met het opzetten van een Mobiliteitscentrum. Omdat de voorziene toename van de werkloosheid uitbleef werd de focus verlegd naar de ontstane krapte op de arbeidsmarkt en om de andere PIM activiteiten verder te ontwikkelen om zo meer ondersteuning te kunnen bieden aan de participatie van mensen met een grote en langdurige afstand tot de arbeidsmarkt.

Werkbudget preventie en innovatie Sociaal Domein
Betreft een werkbudget om initiatieven te ondersteunen die de transformatieopgave ondersteunen. Het werkbudget wordt onttrokken aan de bestemmingsreserve sociaal domein.
In 2021 zijn de middelen onder andere besteed aan de inzet van een armoedeambassadeur, extra personele inzet voor jeugd en Wmo in verband met de nieuwe inkoopsystematiek, financiering voorzieningen gericht op preventie van psychische problematiek, bijdrage aan mobiliteitscentrum, partnerbijdrage Leefgoed en onderzoek pilots mobiliteitsvoorzieningen.

Eenmalig extra budget vluchtelingenwerk
Betreft rijksmiddelen voor de implementatie van de nieuwe Wet Inburgering. De inwerkingtreding van de Wet Inburgering, die gepland stond op 1 juli 2021, wordt opgeschoven naar 1 januari 2022.

Eenmalig extra budget individuele voorzieningen jeugd
Niet bestede transformatiegelden Jeugd 2021. In 2017 zijn door de deelnemende gemeenten middelen beschikbaar gesteld voor het regionale transformatieproject Jeugdzorg. Het aandeel van Meierijstad in dit project bedroeg per 1 januari 2021 € 749.000. In 2021 is daadwerkelijk € 128.000 ingezet. De resterende middelen € 621.000 worden doorgeschoven naar 2022. De gelden zullen in 2022 worden gebruikt voor inbedding in de reguliere inkoop en voor verdere transformatiekosten.

Integratie statushouders
Betreft beschikbare middelen voor uitvoeringsprogramma voor de integratie van statushouders.

Uitbreiding formatie sociaal rechercheur
Betreft tijdelijke formatie-uitbreiding van de sociaal rechercheur uit de middelen van de bestemmingsreserve Sociaal domein.

Doorontwikkeling toegang
Dit betreft de inhuur van de projectleider voor het project Doorontwikkeling Toegang. De ureninzet van de projectleider is afgestemd op de doorlooptijd van het project (implementatie regiesysteem Sociaal Domein) en op de behoefte aan inzet per fase. De piek ligt in de 2e helft van 2021 en eerste helft van 2022 (de implementatie). Het regiesysteem zal in juni 2022 operationeel zijn.

Inclusieve samenleving
Budgetten gereserveerd voor inhuur, communicatie en bewustwording zijn ingezet in 2021. De gereserveerde budgetten voor trainingen, aanvragen stimuleringsfonds en projecten zijn door corona nog niet of nog onvolledig uitgegeven. Projecten en activiteiten door verenigingen en organisaties konden door corona geen doorgang vinden, waardoor er geen aanvragen of projecten zijn ingediend. Ook de geplande fysieke trainingen voor medewerkers en fysieke bijeenkomsten met inwoners met een beperking zijn uitgesteld naar 2022.

Uitvoeringskosten TOZO
De TOZO regelingen zijn ook in 2021 doorgelopen. Inmiddels zijn de TOZO regelingen afgeschaald. Wel zullen we in 2022 nog te maken krijgen met de afwikkeling van de TOZO regelingen.

Bijdrage in verband met afwikkeling Toeslagenaffaire
Voor de ondersteuning van ouders die getroffen zijn door de Toeslagenaffaire is in de loop van 2021 door het Rijk  extra budget beschikbaar gesteld, bedoeld voor de inrichting en coördinatie van de lokale aanpak. Over 2020 en 2021 is hiervoor totaal € 60.000 ontvangen. Dit was bij het opstellen van de begroting nog niet bekend.

Omschrijving

Begroting voor wijziging

Begroting na wijziging

Realisatie 2021

(bedragen x € 1.000)

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Programma 7

784

784

0

2.262

2.272

-10

1.484

1.484

0

Uitvoeringsprogramma duurzaamheid

0

350

-350

0

526

-526

0

318

-318

Transitievisie warmte

0

0

0

-21

156

-177

0

162

-162

Extra kosten riolering in verband met planvorming

0

434

-434

0

434

-434

0

219

-219

Incidentele baten en lasten < 50

0

0

0

819

1.156

-337

774

785

-11

Mutaties reserves

350

0

350

1.030

0

1.030

491

0

491

Mutatie voorziening riolering

434

0

434

434

0

434

219

0

219

Toelichting incidentele baten en lasten groter dan 50

Uitvoeringsprogramma duurzaamheid
Dit budget wordt ingezet voor de uitvoering van de 40 projecten uit het duurzaamheidsprogramma.

Transitievisie warmte
Transitievisie Warmte is afgerond en vastgesteld.

Extra kosten riolering in verband met planvorming
In het VGRP zijn voor het jaar 2021 een aantal incidentele activiteiten waarvoor ook de budgetten in dit specifieke beschikbaar zijn gesteld. Dit betreft met name werkzaamheden in het kader van duurzaamheid en assetmanagement. Te denken valt aan:
- Gemeentelijke gebouwen klimaatneutraal maken (groene daken);
- Vrijvervalstelsel repareren/inspecteren;
- Actualiseren VGRP in verband met opstellen nieuwe planperiode;
- Extra deelreparatie (relining).

Omschrijving

Begroting voor wijziging

Begroting na wijziging

Realisatie 2021

(bedragen x € 1.000)

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Programma 8

88

88

0

5.515

5.515

0

3.478

1.809

1.669

Dienstverlening omgevingswet

0

88

-88

0

88

-88

0

88

-88

Instellen gevel- en verplaatsingssubsidie

0

0

0

0

70

-70

0

70

-70

Eenmalige budgetten in verband met Invoering Omgevingswet

0

0

0

0

1.219

-1.219

0

882

-882

Herontwikkeling woonwagenlocatie Nederboekt

0

0

0

0

85

-85

0

100

-100

Regiodeal aanpak stallen, 2 gebieds-ontwikkeltrajecten

0

0

0

180

600

-420

0

51

-51

Winstneming grondexploitatie woningbouwcomplexen

0

0

0

0

0

0

668

0

668

Facilitaire projecten Scheifelaar II

0

0

0

0

0

0

1.303

0

1.303

Incidentele baten en lasten < 50

0

0

0

2.978

3.453

-475

481

618

-137

Mutaties reserves

88

0

88

2.357

0

2.357

1.026

0

1.026

Toelichting incidentele baten en lasten groter dan 50

Dienstverlening omgevingswet
Ter voorbereiding op de invoering van de omgevingswet (volgens huidig inzicht per 1 januari 2023) wordt een omgevingsvisie-omgevingsplan samengesteld. Voor de uitwerking hiervan is capaciteit en deskundigheid noodzakelijk.

Instellen gevel- en verplaatsingssubsidie
De gevel- en verplaatsingssubsidie kent een jaarlijks subsidieplafond. in 2021 is dit budget volledig gebruikt voor de ondersteuning van gevelwerkzaamheden en verplaatsing van detailhandel en horeca van buiten het centrum naar een locatie binnen het centrum.

Eenmalige budgetten in verband met Invoering Omgevingswet
Ter voorbereiding op  de invoering van de omgevingswet (volgens huidig inzicht per 1 januari 2023) is budget nodig voor inhuur, trainingen en opleidingen en verdere implementatie van de benodigde software en digitale systemen.

Herontwikkeling woonwagenlocatie Nederboekt
De nieuwe woningen zijn gereed, de tijdelijke woonwagenlocatie is ontmanteld en in februari 2022 wordt de aanleg van het openbare gebied afgerond. Door enkele tegenvallers bij de uitvoering (aanwezige straatverlichting die niet behouden kon worden en geconstateerde vervuiling van een sloot) en algemene kostenstijgingen van materiaal (met name de bestrating), zal het budget overschreden gaan worden. Met welke omvang precies zal pas blijken, als Area op grond van de samenwerkingsovereenkomst de door hun voorgeschoten kosten doorbelast heeft en er een eindafrekening heeft plaatsgevonden. Er komt dus nog een factuur van Area en de gemeente heeft ook nog kosten bij Area in rekening te brengen. Voor die financiële afwikkeling is dit budget nodig.

Regiodeal aanpak stallen, 2 gebieds-ontwikkeltrajecten SRV-regeling
De gemeente Meierijstad doet mee met het regionale project “Stallenaanpak – Vitalisering buitengebied: versterken omgevingskwaliteit en weerbaarheid” en wel met twee gebiedsontwikkelingstrajecten. Daarnaast voert de gemeente Meierijstad de regie over alle tien de gebiedsontwikkelingstrajecten in de regio Noordoost Brabant. Dit gehele deelproject van de Regio Deal loopt tot en met 2024.
Verwijzing naar bijbehorend Raadsvoorstel en –besluit van 16 december 2021.

Winstneming grondexploitatie woningbouwcomplexen
De actualisatie van de grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) is toegelicht in de paragraaf grondbeleid. De binnen programma 8 verantwoorde kosten grondexploitatie betreft de woningbouw.
Zie paragraaf grondbeleid voor een onderbouwing van de winstnemingen en aanpassing van de verliesvoorziening binnen de grondexploitatie.

Facilitaire projecten Scheifelaar II
In 2021 zijn inkomsten ontvangen voor de verkoop van kavels op De Scheifelaar II. Per verkochte vierkante meter ontvangt de gemeente, conform de oprichtingsakte, een onkostenvergoeding van € 30.

Totaal incidentele baten en lasten programma 0 t/m 8

2.773

3.872

-1.099

27.003

28.261

-1.258

16.914

14.366

2.548

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2022 11:24:19 met de export van 05/19/2022 16:45:39